Британци събраха подписка от 5000 души да бъде премахната статуята в Лестър (Централна Англия) на водача на индийското националноосвободително движение Махатма Ганди (1869-1948), съобщи местното издание "Лестър меркюри".
Движението за премахване на паметници, свързани според протестиращите с расисти и търговци на роби, взе неочакван завой и срещу Индия: индийски преселници подкрепиха петиция за събарянето на паметника на бившия британски премиер Чърчил (1874-1965), който е служил като офицер в британска Индия. Те също така инициираха петиция за събарянето на две статуи на "завоевателя на Индия" полковник Робърт Клайв (1725-1774) в Шрусбъри и Лондон.
Искането обаче за премахване на паметника на Ганди, който протестиращите нарекоха „расист“, дойде като изненада за живеещите във Великобритания индийци. В Лондон надписът „расист“ вече се появи на статуята на Ганди в британската столица. В онлайн петицията индийският борец за независимост е наречен "фашист" и "сексуален хищник". Причината са откъси от писма на Ганди, които той е писал от Африка.
Дейностите на Ганди са тясно свързани с този континент - той е живял в Южна Африка повече от 20 години, където започва политическа дейност, формира идеята за постигане на независимост с ненасилствени средства и дори основава общността „Фермата на Толстой“ (Ганди се възхищава на идеите на руски писател). Той пише писма оттам, много от които са публикувани. Сега обаче внимателни читатели на личната кореспонденция на Махатма Ганди откриват, че в нея се срещат фрази като „примитивни кафри (африканско племе)“, „диви африканци“ и т.н. Цитатите, често извадени от контекста, се оказват достатъчни, за да се обвини Ганди в расизъм - при това не за първи път.
Както писа “Гардиън”, през 2018 г. студентите от Университета в Акра, Гана, премахнаха от кампуса статуя на Ганди, дарена от Индия. Обявената причина бе „расисткото отношение на антиколониалиста към африканците“ и „ролята му в създаването на възмутителната кастова система на апартейд Южна Африка“.
В книга от 2015 г. от двама южноафрикански писатели сочат писма от 1904 г., в които Ганди се оплаква, че индийците в Южна Африка са принудени да използват същите отделни входове като африканците, което означава, че „техните цивилизовани маниери … ще бъдат принизени до навиците на местните аборигени“.
По-съчувстващите студенти смятат, че Ганди е бил расист поради незнание и предразсъдъци, обичайни за времето. Но впоследствие се е променил и неговите кампании за социална справедливост са помогнали много на борбата за граждански права в Африка.
„В ранните си години в Южна Африка Ганди очевидно е бил расист, но в края на престоя си в Африка, той беше близък с африканците, включително и с Джон Дюбе, президентът на движението, превърнало се в Африканския национален конгрес“, пише малко по-късно “Файненшъл Таймс”.
Общинският съвет на Лестър заяви, че петицията ще се разглежда като част от по-широк преглед на статуите на града, имената на улиците и образователните институции, който се провежда в цяла Великобритания, за да се идентифицират онези, които напомнят за британската търговия с роби и колониалното минало.