Нов пълнометражен документален филм за Ухан тръгна вчера в Китай, в навечерието на първата годишнина от началото на 76-дневната блокада на града. Затварянето на Ухан, наложено на 23 януари 2020 г., обхвана и околните райони в провинция Хубей, като ограничи живота на 56 милиона души в домовете им. Това не е първото произведение на документалното кино за мястото, където бе открит вируса, припомня сайтът Japantoday. Първият се появи още през август и негов автор е прочутият китайски художник, куратор, критик и активист Ай Уейуей.
Темата в двата филма е една, но начините, по които се разпространяват, техните зрители и разказите са различни.
Подкрепеният от държавата „Дни и нощи в Ухан“, възхвалява саможертвата на гражданите и се показва в цял Китай. Той е предназначен за публика, която твърдо подкрепя мерките, наложени от управляващата комунистическа партия. „КороНация“ на Ай Уейуей пък показва всеобхватните мащаби на милитаризирания държавен контрол над живота на обикновените хора в сенките на авторитарна държава.
"Дни и нощи в Ухан" използва 30 режисьори, за да покаже страданията на 11-те милиона жители на града, медицинския персонал и работещите на първата линия в града през декември 2019 г.
Ай режисира "КороНация" дистанционно от Европа, като кадрите са заснети, често тайно, от приятели, познати и обикновени жители на Ухан. Филмът му е отхвърлен от фестивали, киносалони и стрийминг платформи, включително Amazon и Netflix, каза още артистът . Той вижда причината в страха да не бъде обидена управляващата партия, която контролира какви чужди филми могат да се показват в Китай и какви китайски филми могат да бъдат показвани в чужбина. „КороНация“ е принуден да търси зрители онлайн, с което свидетелства за влиянието на китайската компартия върху световната филмова индустрия.
„Знаете, че Западът предлага развлечения, а Китай ги купува. Така че те не могат да рискуват да покажат моя филм или дори само името ми“, каза художникът на онлайн пресконференция, организирана от Клуба на чуждестранните кореспонденти в Япония.
Китайското правителство се стреми да контролира разказа и да отклонява вината за произхода на пандемията. То създаде сюжета за пълния триумф над вируса чрез телевизионни предавания, кампании, книги и социални медии. Всяка критика за грешни стъпки в ранните етапи на епидемията се заглушава
"Дни и нощи в Ухан" отразява официалната линия на Китай, че предприетите мерки, включително локдауна, са дали ценно време на света да се подготви за пандемията. Докато критиците на китайската реакция казват, че обичайната секретност на комунистическата партия и слабите мерки за контрол са позволили първоначалното разпространение на вируса.