Опитният френски актьор Албер Дюпонтел е и успешен режисьор: ценителите на европейското кино у нас го познават от шестия му филм "Ще се видим там горе", разкошна адаптация по наградения с "Гонкур" роман на Пиер Леметр, която бе част от кинолитературния фестивал "Синелибри" преди две години. Седмият е вече по авторски сценарий и му донесе още по-шумни овации в родната Франция: с 12 номинации и седем спечелени награди "Сезар" - националният еквивалент на "Оскар" - за 2020 г., "Сбогом, глупаци" очевидно е най-харесваният от критиката френски филм за онази необикновена и безпощадна към киното година.
Както подсказва и заглавието обаче, "Сбогом, глупаци" не е някаква претенциозна арт творба, а зрителски филм, който разглежда сериозни теми под маската на фарс. Филмът е посветен на Тери Джоунс, легендарния член на "Монти Пайтън", който почина през януари 2020 г. и е участвал преди това в два филма на Дюпонтел. Продукцията има "топла връзка" с още един участник в комедийната трупа - единственият американец в "Монти Пайтън" Тери Гилиъм се появява като ловец в рекламен видеоклип, с който започва "Сбогом, глупаци".
Следващата сцена ни прехвърля в лекарския кабинет, където фризьорката Сюз Трапе (Виржини Ефира, в момента в Кан с религиозно-еротичния трилър на Пол Верховен "Бенедета") разбира, че има неизлечимо автоимунно заболяване и белите ѝ дробове няма да издържат облака фреони от спрейовете в нейния салон за красота. По същото време Жан Батист (самият Дюпонтел, който традиционно изпълнява една от водещите роли в режисираните от него филми) - експерт по информатика, бива брутално уволнен в полза на по-млад служител. Мъжът на средна възраст решава да каже звучно "Сбогом, глупаци" на света около себе си, но сглобената с цел самоубийство самоделна установка го пропуска и ранява напълно страничен човек. Така случайно се среща със Сюз, която е твърдо решена в края на живота си да намери детето, което е родила едва на 15 и е оставила за осиновяване, без да има никаква следа от него.
Групата на неудачниците се допълва от Серж (Никола Марие) - сляп архивар, който се включва в тяхното издирване. Подобна конфигурация образуваха и триото персонажи в "Ще се видим там горе" - киното на Дюпонтел обича да портретува нещастниците и дори недъгавите, като го прави с безкрайно съчувствие и нежност. Но "Сбогом, глупаци" е съвсем различен от своя предшественик - в него няма впечатляваща сценография, костюми и маски, запращащи в друга епоха. Той е кратичък съвременен фарс, в който трите невзрачни инкарнации на Давид се борят с Голиат на дигиталната епоха - всепоглъщащата антихуманна бюрокрация. Самоубиецът, неизлечимо болната жена и слепецът, като едни необичайни комиксови герои, се изправят срещу системата: полиция, администрация, всички онези глупаци, залепнали за смартфоните си.
Без претенции за шедьовър "Сбогом, глупаци" е малък човешки филм с отлични актьорски изпълнения, зад чийто черен хумор и карнавална лудост могат да се открият и по-сериозни въпроси.