Китайски философ даде отговор на въпроса, който си задават милиарди хора по света: какво, по дяволите, е тоя ТикТок?!..
За много хора по света най-популярната китайска социална мрежа ТикТок е объркващо непонятна. Хората се питат как въобще може да му хрумне такова нещо на човек - в мрежата на ТикТок хората записват кратки клипчета със всевъзможни смахнати танци, вицове, вулгарности, правила за живота, сцени от бита, кратки скечове. Всички тия дивотии са не по-дълги от 15 секунди, защото никой не гледа по-дълго. За страничния и неподготвен наблюдател това е толкова непонятно и нелепо, колкото български енергиен проект или подпорна стена с 5 звезди хотелска категория.
***
Всички тия мътни идейни въпроси се опита да разплете китайският философ Гус Тав Юн.
Той публикува голяма философска студия на тема ТикТок в Пекинския институт по патешко мислене, като основната научна теза, която защитава философът Юн, е че ТикТок превръща хората в анимационни герои. Това е неговата дълбока идейна същност, която съчетава древната китайска мъдрост с модерните технологии, които препускат като конници през Вътрешната Монголия на съвременния живот.
Ето какви още научни тези съдържа този прелюбопитен труд.
Философът прави сравнение между най-популярните социални мрежи в света, които според него съществуват заради извечната нужда на индивида да бъде някой друг, да живее живот различен, по-вълнуващ, зрелищен, потресаващ.
Повечето хора намират реалността и мястото си в нея за безумно скучни. И тук идва компенсацията на виртуалния социум, акцентира философът.
Това илюзорно разширение на реалността, което представляват социалните мрежи, всъщност е територията на съвременния дух. В социалните мрежи хората си въобразяват живота по-екстатично или поне по-приемливо, общувайки директно и равноправно със собствените си илюзии.
И тук философът Юн прави следната сравнителна характеристика.
Фейсбук даде възможност на всеки човек да стане мислител, писател, политик, художник или психоактивен агент. Инстаграм направи и обикновените хора топмодели и звезди на шоубизнеса. Туитър привлече мераклиите за работа в телеграфна агенция, които по някаква причина работят в живота си нещо съвсем различно.
А ТикТок революционно обедини всички тези вектори, за да превърне хората директно в анимационни герои.
Тази качестено нова виртуално-социална концепция виждате, че се разпространява еднакво заразно и на Изток, и на Запад.
В България например ТикТок е сензационно популярен сред ромската общност. Какво обединява интересите на тази свободолюбива общност с напълно противоположните по начин на живот дисциплинирани китайци? Обединява ги под- или надсъзнателното желание на човека да се превърне в анимационен герой, в чиято кожа може да преживее всичките възторзи и катарзиси на духа. Това е един социален клапан с огромен капацитет на отдушник за колективната обремененост и стадно-индивидуалните комплекси, обяснява още философът Юн.
Посредством ТикТок животът се превръща в микрометражна анимация - всичко започва и свършва шарено в рамките на 15 секунди слава, които се повтарят до безкрай в различни модификации. Популярните комиксови образи-личности се репликират до безкрайност и това е тяхното себеосъществление в социума.
ТикТок има съвсем нова и радикална концепция, която съчетава древната китайска мъдрост със съвременната експедитивност.
В българската политика ТикТок имат много малко хора - и това показва колко е недалновидна политическата класа на малката, но плодородна България. Почти единствен бг политик с профил в ТикТок е Мая Манолова - и това е един стратегически ход на обръщане към анимационния избирател, който ще става все по-важен в днешно и бъдеще време, разсъждава в научния си Труд китайският философ.
Наука и физкултура
Китайски философ обясни идейните основи на ТикТок
26 Яну. 2021ХРАСТАЛАКИЙ БИБЛИОТЕКАР
Ако искате да подкрепите независимата и качествена журналистика в “Сега”,
можете да направите дарение през PayPal
можете да направите дарение през PayPal