Отдавна е известно, че Горан Брегович използва "творчески" чужди източници в своите музикални шедьоври. Проточилото се над десетилетие дело за плагиатство, в което Енрико Масиас обвинява босненския музикант в кражба на негова песен, най-сетне завърши, съобщава Нова тв. Брегович е осъден да плати 1 милион евро обезщетение, постанови френски съд.
Френският композитор Масиас заведе дело срещу Брегович преди повече от 10 години. Той го обвини, че е откраднал неговата песен Solenzara и на нейната основа е създал In the Deathcar (с участието на Иги Поп) от саундтрака на "Аризонска мечта". Филмът на Емир Кустурица излезе през далечната 1993 г.
Масиас е известен певец и автор на песни, роден във френски Алжир през 1938 г., концертирал в прочути зали като "Олимпия" и "Карнеги хол". През 1961 г. той бяга във Франция, след като тъстът му и ръководител на неговия оркестър е убит от Националния фронт за освобождението на Алжир. Оттогава е персона нон грата в родината си и не е допускан там. През 2007 г. се опита да влезе в Алжир на официално посещение заедно с френския президент Никола Саркози, но отново не му бе позволено.
Междувременно бе съобщено и за друго отдавнашно прегрешение на босненския музикант. Неотдавна Брегович призна, че е употребявал кокаин, докато е свирел с рок групата "Бйело Дугме". Наркотикът му е бил доставян от музикалната къща „Юготон“. „Да. Това влизаше в разходите на студиото. Имахме срокове, които трябваше да спазваме. За две седмици трябваше да напиша определен брой песни и това ми помагаше да остана буден“, споделя Брегович, който тогава е бил на 18 години, а действието се развива в бивша комунистическа Югославия.
През 2015 г. пък властите в Полша забраниха на Горан Брегович да изнесе планиран концерт там, тъй като малко преди това беше свирил в окупирания от Русия Крим.
Ето и мнението на босненеца за плагиатството по принцип, изразено пред български медии през 2008 г., при едно от многото му гостувания у нас: "В Сараево има много малко оригинална музика. Тя е силно повлияна от великите мелодии на Румъния, България и Албания. Така че аз съм композитор, повлиян от тях. Което създавам, се усеща най-добре тук. музиката ми е крадена оттук. В началото на моя “Гергьовден” се чува нещо албанско. Хубаво е в песента, за която сърбите мислят, че е тяхна, да има ноти и от тази на техните неприятели. Бог така е режисирал света."
А дали Solenzara и In the Deathcar са една и съща песен, проверете сами.