Четири години след "Отмъстителите: Краят", който през 2018 г. стана най-касовия филм в историята на киното (по-късно изместен отново от предшественика си "Аватар"), в боксофиса отново триумфира филмовата вселена на "Марвел". Или по-точно мултивселена - защото става дума за "Доктор Стрейндж и мултивселената на лудостта". В премиерния си уикенд филмът с участието на Бенедикт Къмбърбач и Елизабет Олсън спечели лудите 450 милиона долара от продажба на билети в световните киносалони. В тази сметка се включва и България, където с над 42 хиляди зрители и 534 000 лв. печалба "Доктор Стрейндж" е най-касовият филм на 2022 г. засега. У нас той изпреварва дори "Спайдърмен: Няма път към дома", който в световен мащаб е рекордьорът от началото на пандемията преди 2 г. 2 месеца. ("Спайдърмен" е част от комиксовия свят и дори самият Доктор Стрейндж участва в него, но не е продукция на Marvel и шапката му Disney, а е създаден от Sony в сътрудничество с тях.) Спрямо останалите премиери в последните две години "... мултивселената на лудостта" изостава само зад любимците на българската публика "Бързи и яростни 9", на които дори коронавирусът не попречи да запишат рекорда за 2021-ва.
В световен мащаб "Доктор Стрейндж" остава зад изумителните постижения на "Спайдърмен: Няма път към дома", излязъл през декември м.г. още преди да бъдат напълно свалени всички мерки срещу коронавируса. Неговият международен дебют бе 340 милиона, а "...мултивселената на лудостта" е с "едва" 265. В САЩ новият филм е спечелил 185 милиона срещу 260 за откриващия уикед на Човека паяк. Към днешна дата "Спайдърмен" е шестият най-касов филм на всички времена и единственият за последните две години, спечелил повече от 1 милиард (отвявайки дори китайските шампиони).
Задачата пред "Доктор Стрейндж" в дългосрочен план е трудна, защото той - по различни причини - не се прожектира на два от най-големите световни пазари, Китай и Русия. Но успехът му дава надежди на Холивуд, че предстои първото истинско филмово лято от 2019 г. насам. В програмата за следващите три месеца са заредени редица хитове като "Топ Гън: Маверик", чиято премиера ще бъде на фестивала в Кан, "Джурасик свят: Господство", "Тор: Любов и гръмотевици", "Миньоните 2: Възходът на Гру" и др. Премиерата на някои от тях, като например "Топ Гън", бе отложена с почти две години.
Супергероите може да не са рецепта за пълноценен кинопейзаж, особено ако публиката е прехвърлила 18 години, но изглежда засега те са тези, които владеят силата в боксофиса - и ще измъкнат индустрията от дупката, в която бе затънала в последните 26 месеца. А очакваме и други интересни филми като "Елвис" на Баз Лурман, хоръри като "Не" на Джордан Пийл и исторически драми като "Имението Даунтън: Нова епоха". В края на 2022 г. очакваме и отлаганото безброй пъти продължение на "Аватар" - филмът, който от 2009-а досега - с кратко прекъсване - остава лидер след най-печелившите филми на всички времена.
Всичко това все още не е присъда за стрийминг платформите. Макар че Netflix отбеляза спад в абонатите и акциите си, стрийминг лидерът разполага с над 35 филма за летния сезон, сред които шпионският трилър "Сивия" на братя Русо (режисьорите на "Отмъстителите") с Райън Гослинг и Крис Еванс и документален филм за Дженифър Лопес. Някои от най-интересните заглавия от тазгодишния кинофестивал "Сънданс" също ще бъдат пуснати от стрийминг платформите Хулу, Епъл Ти Ви плюс, Амазон Прайм Видео, HBO Макс. "Стрийминг платформите имат своето място в света, но не са единствени", казва пред АП продуцентът и ръководител на студио "Блумхаус" Джейсън Блум, който е убеден, че хората все още имат апетит за ходене на кино.