Сензационната поява на 24-годишна актриса от Бургас във всички англоезични медии в края на 2020 г. вдигна голяма патърдия у нас, защото трудно понасяме успеха. Все пак след "Борат" и номинациите за "Оскар" и "Златен глобус" там позабравиха за Мария Бакалова. У нас не е така: през лятото на 2021 г. на екран тръгнаха два български филма, които тя заснема по време на кастингите за сатирата на Саша Барън Коен - "Като за последно" и "Жените наистина плачат". Вторият дори бе селекциониран в програмата "Особен поглед" на Кан и Мария дефилира там заедно с режисьорките Мина Милева и Весела Казакова; после пък замалко филмът да стане българският претендент за чуждоезичен "Оскар", но комисията тук избра поредното беззъбо предложение. Така или иначе, Мария вече е член на Академията по право след номинацията си. Но как се развива действителната й актьорска кариера отвъд Океана? "Може и по-добре", е краткият отговор.
През април излезе първият американски филм с нейно участие след "Борат 2" - "Балонът" на Джуд Апатоу ("Позабременяла", "Така е на 40"). Продукцията на Netflix и безмилостна сатира както на антиковид мерките, които се вихреха в по-голямата част от света през 2020 г., така и на процеса на правене на кино, видян отвътре. Мета разказът в "Балонът" се фокусира върху киноекип, който е изолиран в луксозен хотел в английската провинция и там снима "Скални зверове 6", безмозъчен екшън с летящи динозаври. В ролите са Дейвид Духовни, Карън Гилън, Лесли Ман и Питър Серафинович, а рецепционистката Бакалова влиза в странен романс с "мандалорианеца" Педро Паскал. Историята стъпва фриволно върху действителни събития, развили се по време на снимките на предстоящия кинохит "Джурасик свят: Господство" в разгара на пандемията.
Апатоу никога не се е отличавал с изискан хумор, но понякога филмите му са смешни по искрено непочтителен начин. Но от всяко дърво свирка не става, нито от всяка сатира "Борат". Сценарият кипи от вътрешнозаводски хумор, иронизирайки лентите с 4% одобрение в Rotten Tomatoes (самият той има неласкавите 22%); режисьорите, печелили "Сънданс" с безбюджетен филм, заснет с айфон, а после попаднали в студийната система; безконечните франчайзи с чудовища и герои, отдавна изчерпани идейно, но печелещи добре. "Балонът" обаче e просто скучен освен закъснял - ковид параноята изглежда неуместна днес - не само у нас, където епидемиологични мерки практически нямаше; целият свят предпочита да забрави този епизод от живота си. Ролята на Бакалова е не повече от десет минути, разпокъсани в кратки епизоди, но те някак успяват да бъдат едни от най-органичните и симпатични в двата часа. (Другото са Tik-Tok танците на дъщерята на режисьора Айрис Апатоу - ето за толкова слаб филм говорим.)
Да се надяваме, че ще бъде по-добър следващият филм на Бакалова - хорър комедията Bodies Bodies Bodies, чийто трейлър излезе преди броени дни. Той е дело на студио A24, създало някои от най-нашумелите независими продукции в последните години - като лауреатите на "Оскари" "Лунна светлина" и "Минари". Филмът е описван като "поколенческа сатира" чрез инструментите на поджанра слашър - един от най-кървавите в сферата на ужасите.
А на кинопазара в Кан преди дни стана ясен и четвъртият холивудски проект с бургазлийката - Branded, гангстерски трилър по бестселъра на Дейвид Гран (по негов роман се снима и "Убийците на цветната луна" на Скорсезе с участието на Лео ди Каприо и Робърт де Ниро). Режисьор е Кирън Хоукс, а освен Мария в ролите са Алекс Петифър, Том Хопър и Франк Грило. Историята е за организираните групировки в системата на американските затвори, а Бакалова играе любимата на затворник и предводител на престъпната група, която забременява.