Фаталното число 13 съпътства първата изложба на Франц фон Щук у нас "Между светлината и мрака". Прочутият германски символист (1863-1928) е популярен сред българските ценители на изкуството с творбата си "Луцифер" - най-ценната картина във фонда на Националната галерия. Нарисувана през 1890 г., тя е закупена в годината след създаването й от княз Фердинанд Български по време на визита в Мюнхен. По-късно синът му, цар Борис III, подарява картината на държавата. В момента стойността й се оценява на 30 милиона долара.
Сега "Луцифер" се експонира заедно с още 12 произведения на художника от колекцията на музея "Вила Щук" в Мюнхен - живописни портрети, митологични и религиозни сцени и свързаните с тях рисунки и офорти. Сред тях е и "Пазителят на Рая" (1889) - другата картина на Щук, донесла му световна известност. Голямоформатното платно, което рядко се изнася извън "Вила Щук", сега възстановява драматичния си диалог с "Луцифер" в зала 24 на "Квадрат 500", пишат кураторите на изложбата Яра Бубнова и Мария Кодинова. Според информация в сайта "Площад Славейков" "Пазителят на Рая" не е изнасяна от "Вила Щук" цели 90 години. Последната й среща с "Луцифер" е преди петнайсетина години, когато българската картина гостува в Мюнхен.
Освен да стане свидетел на изразителния сблъсък между светлата и тъмната страна, публиката в НХГ - филиал "Квадрат 500", ще има възможност да се срещне и с други широко известни творби на автора – "Прометей", "Самсон и лъвът", както и платното "Грехът", толкова популярно във времето си, че авторът изпълнява няколко негови варианта. Този, който ще бъде показан в изложбата, той монтира в "Олтара на художника" в ателието си във Вила Щук.
Експозицията предоставя възможност познатата ни емблематична творба "Луцифер" да бъде съпреживяна в изначалния си контекст, със семантичната натовареност, характерна за епохата, в която е създадена. Пространственият дизайн на зала 24 адресира към естетиката на "Вила Щук" – най-мащабният артистичен проект на Франц фон Щук, впоследствие превърнат в общински музей, съхраняващ голяма част от творчеството на художника. Архитектите Кирил Асс и Надя Корбут използват поредица от пространствени и цветови намеци към помпейската антична традиция, положена от Щук в основата на неговите декоративни решения.
Франц фон Щук е живописец, скулптор, график и архитект, а сред неговите ученици в Мюнхенската художествена академия са Василий Кандински, Паул Клее, Йозеф Алберс и българинът Кочо (Константин) Гърнев. Той е не само един от най-известните представители на течението на символизма в световното изкуство, но е и сред основателите на Мюнхенския сецесион, предшественик на този във Виена. И до днес символизмът е сред най-популярните и атрактивни художествени явления от края на ХIХ век. Тази изложба разширява представата на българската публика за един от най-известните европейски художници от десетилетията на границата между XIX – XX век и чрез неговите творби се запознава по-задълбочено с изкуството на символизма, оказало голямо влияние и върху българските модернисти.
Изложбата е придружена от двуезичен каталог, издаден в партньорство с музея "Вила Щук" и съдържаща по-задълбочен разказ за представените произведения. Вернисажът е на 16 април от 18:00 часа, а 13-те творби ще останат в "Квадрат 500" чак до 13 октомври.