15 март,
Музикален театър
В петъчната вечер на 15 март балет "Арабеск" ще представи на сцената на столичния Музикален театър три премиерни заглавия в една вечер. Това са "Следобедът на един фавн" с хореография на Мила Искренова, миниатюрите "Вода" и "Данцон".
През 2018 г. се отбелязаха 100 години от смъртта на Клюд Дебюси. Непреходната стойност на неговите музикални шедьоври се появява на сцената на балет "Арабеск" със "Следобедът на един фавн". Наред с музиката от всеизвестния прелюд, в спектакъла се използват композиции на Дебюси за сиринг флейта, както и едноименната поема на Стефан Маларме L'apres-midi d'un faune (по която е написан прелюдът), рецитирана на френски. В музикалната среда е включена и картина от природни звуци.
Хореографията на Мила Искренова интерпретира основните иновативни принципи, заложени в хореографията на Нижински: разработки на антични изображения и скулптури, силна изобразителност и поетичност. Партиите на фавна и шестте нимфи са разпределени между 12 танцьори на "Арабеск". Декорът и костюмите са по идея на Мила Искренова и Боряна Сечанова, която е консултант по визията на пиесата. Музикален консултант е Весела Цанкова.
Скандал и полицейска забрана била първоначалната реакция след премиерата на "Следобедът на един фавн" в Париж на 29 май 1912 г. Когато прави хореографията на " Следобедът на един фавн", Вацлав Нижински се уповава на древногръцките скулптури и фрески. След като видял и скандалните костюми на Бакст, особено този на фавна, създателят на Les Saisons Russes Дягилев е силно притеснен и иска да спре спектакъла, ако не се реформира. Нижински отказва да го промени и "Фавнът" излиза през 1912-а в Париж. Публиката е поразена от еротичните движения, но аплодира силно. На премиерата ръкоплясканията били толкова силни, че Нижински наредил веднага да се изпълни целият спектакъл на бис. Така и станало. Критиците разгромяват представлението. Скулпторът Огюст Роден, вече утвърден в артсредите авторитет, се намесва в негова защита.
Редом със "Следобедът на един фавн" на сцената на Оперетата в София ще бъдат представени и две миниатюри. Това са "Данцон 2" по музика на Артуро Маркес и хореография на Боряна Сечанова, и композицията на Йегиш Манукян "Вода", пренесена на сцената под ръководството на Филип Миланов.