Медия без
политическа реклама

"Берлинале" запази най-доброто за накрая

Руският мегапроект "Дау: Наташа" е голямото откритие

Актрисите от "Дау: Наташа" Наталия Бережная и Олга Шкабарня позират пред фестивалните камери.
Снимка: ЕПА/БГНЕС
Актрисите от "Дау: Наташа" Наталия Бережная и Олга Шкабарня позират пред фестивалните камери.

, Последните три фестивални дни обикновено са периодът, в който на сцената излизат фаворитите за наградите. Първи сред тях беше най-новата екранизация на класическия немски роман от 20-те години на ХХ век „Берлин-Александерплац“. Съвременната адаптация (40 години след версията на Фасбиндер) е радикално модернизирана, пренесена в наши дни, а главният герой не е терзаният от угризения на съвестта дребен берлински престъпник Франц Биберкопф, а чернокож мигрант от Гвинея Бисау. За почитателите на класиката подобно решение изглежда кощунствено, но в конкретния филм но е напълно оправдавано. Режисьор и съсценарист е израсналият в Германия в 39-годишен афганистанец Бурхан Курбани. Той дебютира на „Берлинале“ преди точно 10 години и в сюжетите си винаги се интересува от актуалните конфликти между германци и чужденци.

Отново в спектъра на мелодрамата, макар и не толкова патетичен, е подходът на Сали Потър в „Пътищата, по които не поехме‘“. Заглавието е препратка към прочутото стихотворение на Робърт Фрост, но сюжетът разказва за болен от деменция писател (звездата Хавиер Бардем) и неговата дъщеря (Ел Фанинг), която жертва кариерата си, за да бъде близо до него. В епизодични роли се появяват още Салма Хайек и Лора Лини, което обещава на филма известен успех сред широката публика с търпимост към арт киното.

Истинското откритие на фестивала дотук е руският „Дау: Наташа“ на Иля Хржановски, който беше в София преди почти 15 години със своя дебют „4“. Новият му филм е част от един от най-грандиозните филмови проекти на нашето време, сниман от 2009-а до 2011-а в огромен снимачен декор. Той възстановява в реалния му вид съветски научен институт от 50-те години, в който работи един от създателите на съветската атомна бомба и бъдещ Нобелов лауреат Лев Ландау (1908-1968). За целите на гигантския проект, в който участват огромен брой актьори и технически персонал, прекарали три години, без да напускат филмовия декор, са заснети 700 часа материал. От тях в момента се монтират все още неизвестен брой игрални филми, които ще имат премиери на големите кинофестивали до края на годината, както и мащабен телевизионен сериал. Наред с това целият заснет материал, организиран от различни тематични алгоритми, ще бъде достъпен на стрийминг платформа, планирана за началото на 2021 г. Проектът „Дау“ включва също така грандиозна инсталация, която беше експонирана преди година между 25 януари и 17 февруари в Париж на територията на театрите „Шатле“ и „Дьо ла Вил“, и предстои да бъде представена и в други градове.

„Дау: Наташа“ е психологически свръхинтензивна камерна драма, която има аналог единствено с киното на Ларс фон Трир, но е заснета изцяло с непрофесионални актьори. Главната героиня е 40-годишната управителка на служебната закусвалня на научния институт. Тя преспива за една нощ с френски физик, гост на руските учени, и това дава основание на КГБ да я подложи на непоносими унижения, за да я принуди да доносничи на службите. Филмът съдържа множество експлицитни сексуални сцени, което дава основание на руското министерство на културата да не му даде разрешение за разпространение. Поне засега.

Последвайте ни и в google news бутон

Още по темата