Спомняте ли си, че през 2018 година Швеция прие закон, според който секс може да се практикува само след писмено съгласие на двамата партньори? Единствено в такъв случай той следва да се смята за доброволен, иначе може да се тълкува юридически и като изнасилване… Нямаме сведения дали законът се спазва, но огласяването му шокира привържениците на традиционните досегашни мъжко-женски отношения и, след налагащата се мощно по света фалшива политкоректност и свръхподозрителността към другия пол, развихрила се с #MeToo, стана поредно стъпало към висотите на абсурда в ерата на „новото нормално“.
Руско-израелският драматург Михаил Хейфец веднага е усетил накъде духа вятърът и още на следващата година в Екатеринбург до премиера стига неговата комедия „Не забравяйте да се подпишете (Любовна среща за начинаещи)“, в която бъдещият свят на безсмислени комуникационни правила и строги съдебни рестрикции при неспазването им е изведен до сатирично съвършенство. Сега на родна сцена я представя директорът на Сатирата Калин Сърменов в качеството си на режисьор, осъществявайки я като копродукция с Драматичен театър „Борис Луканов“ – Ловеч.
„Не забравяйте да се подпишете“ е находчива реплика на „1984“ от Джордж Оруел, само че действието е пренесено стотина години по-късно, в недалечно бъдеще, и зловещото е превърнато в шеметно-забавно със силата на смеха. Спектакълът на Сърменов сатиризира до гротеска наложената задължителна хиперкоректност в междуличностните връзки, дебненето за прегрешения, страха. Един нов обществен регламент, който убива всяка спонтанност и всеки зачатък на истински човешки чувства. Или поне се опитва да го стори.
В пиесата двама млади хора – момче и момиче, са в навечерието на първата си среща. Всеки от тях обаче е наел адвокат да го подготви и придружава, защото обратното би било незаконно по новите европейски разпоредби. Младата двойка (от страна на Ловешкия театър) са очарователната Никол Атанасова, за която това е дебют на професионална сцена, и Цветан Пейчев, който вече е познат на телеманите с виртуозния си актьорски етюд в тв сериала „Тревожност“ – на начинаещия актьор, който изповядва пред психотерапевта д-р Манов проблемите с жените в живота си. Техните адвокати в комедията (от страна на Сатирата) са непохватната героиня на Силвия Лулчева, която все събаря нещо и се контузва с вечно повтарящото се оправдание „Няма нищо, добре съм, само малко ще се подуе…“, и напористият съветник на Борислав Захариев – Боби Турбото, винаги готов да се притече на помощ на клиента си, а всъщност – по-скоро му пречи.
Именно той още в началото въвежда младежа в тънкостите на общуването – не, не с момиче, а с „лице от детеродния пол“ (нали Джоан Роулинг преди време беше заклеймена, задето възропта срещу новия термин „менструиращи хора“ вместо жени…). Във всичко, прочее, си има строг регламент: за храната (никакви кифлички над 13 см, защото са фалически символ и консумирането им публично е скрита форма на сексуална агресия, палачинките указват вагина, а сандвичите с две филийки една върху друга намекват за полов акт); за питиетата (без шампанско, защото напомня за еякулация – мръсна препратка към желаните сексуални отношения); за музиката (да е одобрена от европейската комисия по морал). Девойката пък ще получи от своята правна менторка абсурден комплект за самозащита. Чак след това може да се премине към общо „времепрекарване с цел влизане в интимна връзка“ (регламентиран е дори ритъмът на ония неприлични сексуалните движения), но не и преди адвокатите да изготвят и заверят дузина документи сред язвителни пререкания, издаващи, че двамата правни съветници може би не са съвсем непознати един за друг…
Сега изглежда много смешно, както Калин Сърменов е форсирал своите актьори – нахъсани „юристи“, но мисълта, че това бъдеще, което ни готвят, може би вече е зад ъгъла, е в състояние да превърне комичната антиутопия в реалистична драма. Както казва един от героите: европейските ценности много бързо се разпространяват…
Като във всяка добра комедия, и тук, след куп перипетии, животът ще опровергае изкуствените умопостроения, а поезията и любовта, макар последната да не съществува като правен термин, ще се окажат по-силни от сухата бюрокрация. А дали ще е така и в реалността – бъдещите поколения влюбени да му мислят…
Преводът на пиесата е на Боряна Пашева. Драматург на постановката е Богдана Костуркова, сценограф е Кирил Наумов, композитор и музикална среда – Диана Чернева. Следващите представления на „Не забравяйте да се подпишете“ в Сатиричния театър са на 12 и 28 февруари, а премиерата в Ловеч (на сцената на читалище „Наука-1870“) е насрочена за 20 февруари.