Епосът "Мегалополис", на който режисьорът Франсис Форд Копола посвети десетилетия, се провали сред кинозрителите, докато получилата ласкави отзиви анимация "Дивият робот" оглави боксофис класацията на Северна Америка.
"Дивият робот" надмина очакванията и стартира с 35 милиона долара от продажбата на билети в киносалоните на САЩ и Канада през уикенда, след като получи възторжени отзиви от критиката. У нас филмът на студиото DreamWorks излиза на 11 октомври. Семейните филми, начело с касовия рекордьор на 2024 г. "Отвътре навън 2", са особено силни тази година. Дейвид А. Грос, филмов консултант, смята, че жанрът би трябвало да достигне 6 милиарда долара годишни приходи в световен мащаб.
Никой не е очаквал "Мегалополис", представата на Копола за римска епопея, чието действие се развива в съвременен Ню Йорк, да се доближи до подобни числа. Дебютът му с едва 4 милиона долара обаче все пак е доста отрезвяващ за филм, който авторът сам финансира със 120 милиона долара. След премиерата на кинофестивала в Кан критиците са раздвоени по отношение на мегапродукцията, въпреки че публиката във Фестивалния дворец го посрещна със 7-минутни овации.
По всички финансови показатели "Мегалополис" е мегапровал. От самото начало обаче 85-годишният Копола твърди, че парите не го вълнуват. Режисьорът оформя филма, който започва да разработва още в края на 70-те години на миналия век, като грандиозно лично изявление за човешките възможности. Реализирането на мегапроекта отнема на режисьора четири десетилетия, за които сценарият е "пренаписан около 300 пъти".
Филмът е вдъхновен от Катилинската конспирация от 63 г. пр.н.е. и е определян от световната кинокритика като необичаен и авангарден, с визуален стил, който съчетава различни елементи от изкуството. Макар ясно да се разпознават сгради, намиращи се в Ню Йорк, действието не се развива в Манхатън, а в дистопичния свят на Нов Рим. Това е метафора за съвременната Америка – мегаполис, съчетаващ характеристики на Ню Йорк, античния Рим и Готъм сити. Бъдещето на бедстващия град зависи от двама мъже – идеалистичен архитект (Адам Драйвър) и корумпиран кмет (Джанкарло Еспозито). Между двамата застава Джулия (Натали Емануел от „Бързи и яростни“ и „Игра на тронове“), партньорка на единия и дъщеря на другия. Към звездния състав на продукцията се включват още Обри Плаза, Шая Лабьоф, Джон Войт, Джейсън Шуорцман, Талия Шайър, Лорънс Фишбърн, Дъстин Хофман.
"Всички са толкова загрижени за парите. Аз казвам: Дайте ми по-малко пари и повече приятели", сподели Франсис Форд Копола в интервю преди премиерата на филма.
След дебюта в Кан никое голямо студио не пожела да се наеме с разпространението на "Мегалополис". В крайна сметка Lionsgate се ангажира да го разпространява срещу заплащане. Копола поема и по-голямата част от маркетинговите разходи.
Филмът обаче ще може да бъде видян от българските зрители в кината. Дистрибуцията му е поета от компанията "Про филмс", а той ще тръгне на 1 ноември.
Франсис Форд Копола остава в историята на киното с трилогията "Кръстникът", "Апокалипсис сега", "Дракула на Брам Стокър" и др. Носител е на пет награди "Оскар". Макар че ще бъде запомнен като един от най-важните режисьори, сценаристи и продуценти на XX век, част от групата, оформила т.нар. "нов Холивуд" през 70-те години (заедно със Спилбърг, Лукас и Брайън де Палма), той не е направил нищо значимо през XXI-ви. "Мегалополис" излиза след 13-годишна творческа пауза. И вероятно ще бъде неговият фалит и лебедова песен на екрана.