Медия без
политическа реклама

Музикалният стрийминг оставя гладуващи музиканти

Джагър, Маккартни и Том Джоунс са сред 234-те музиканти, подписали писмото до Борис Джонсън за промени

08 Юни 2021
 Обща кауза събра музиканти като Том Джоунс, Мик Джагър и Пол Маккартни - те няма да гладуват, но заради стрийминг платформите много от по-младите им колеги са принудени да се откажат от музиката.
Снимки EPA/БГНЕС
Обща кауза събра музиканти като Том Джоунс, Мик Джагър и Пол Маккартни - те няма да гладуват, но заради стрийминг платформите много от по-младите им колеги са принудени да се откажат от музиката.

Водещи британски музиканти и композитори, което ще рече голяма част от световния елит в поп музиката, призовават за промени в закона на заплащане на интернет стрийминга, съобщи Би Би Си.

През април Пол Маккартни, Кейт Буш, Ноел Галахър и други британски музиканти се подписаха под отворено писмо до премиера на Англия Борис Джонсън, призовавайки го да предприеме реформи, които биха подобрили приходите  за артисти, изпълнители и автори на песни. Инициатори на писмото бяха „Ролинг Стоунс“ и Том Джоунс. 

Към днешна дата подписалите вече са 234, а сред тях личат имената както на ветерани като Ван Морисън и Кейт Буш, и на вече утвърдени по-млади артисти като Деймън Олбърн и Крис Мартин, така и звезди от новото поколение като рапъра Кано, рок бандата Wolf Alice и поп певицата Джеси Уер. Според тях законът изостава от технологичния прогрес.

Те посочват, че стрийминг платформите и звукозаписните компании печелят милиарди лири, докато

композиторите и главните изпълнители получават по-малко от един американски цент

за всяко платено слушане, а студийните музиканти не получават нищо. В писмото се твърди, че за да се възстанови справедливостта, в Закона за авторските права, дизайна и патентите във Великобритания от 1988 г. трябва да се променят само 2 думи.

Преди стрийминга авторите и изпълнителите на песни получаваха основните си приходи от пускането на песните им по радиото. Днес на стрийминга се падат 80% от цялото потребление на музика във Великобритания.

Преди доминацията на стрийминг плагформите, изплатените суми от радиостанциите се деляха поравно между звукозаписните компании и създателите на произведенията. Част от втората половина отиваха за студийните музиканти и беквокалисти. Това се наричаше пропорционална система за възнаграждение.

Лъвският пай от приходите сега отива в звукозаписните компании

като главните изпълнители получават едва 13%, а студийните музиканти - нищо. Подписалите писмото настояват законът да бъде променен така, че системата за пропорционално възнаграждение да обхване и Интернет. 

„Не може да се отрече, че в известен смисъл това е революционен подход“, казва музикантът Том Грей, създател на хаштага #BrokenRecord, който изразява недоволството на много негови колеги от настоящия бизнес модел. "Ние вярваме, че стриймингът все повече замества радиото, което сега играе второстепенна роля. Креативните хора трябва да получат същите права, които имат в радиото", написа той в Туитър.

Отвореното писмо се появи във времето, когато комисия в Камарата на общините подготвя доклад за ситуацията с музикалния стрийминг и се опитва да устанави как се разпределят приходите, генерирани от интернет гиганти като Spotify, Apple Music и Amazon Music Unlimited. Номинираната за британските музикални награди Mercury Надин Шах предизвика сензация, когато каза на комисията, че е трябвало да се откаже от самостоятелното си жилище и да се върне при родителите си, защото

доходите ми от стрийминг не стигат, дори и да карам само на хляб и вода“  

Шефовете на трите най-големи звукозаписни компании не са съгласни, че бизнесът им е несправедлив и експлоатационен и че музикантите се страхуват да говорят за проблемите си, защото се опасяват от неприятни последствия.

Очаква се парламентарната комисия да оповести изводите си в края на юни. По-рано Световната организация за интелектуална собственост публикува свой собствен доклад, отбелязвайки в него явен дисбаланс между приходите от стрийминг и оскъдното финансово възнаграждение за авторите на песни и изпълнителите.

"Изключително ниските или никакви приходи от стрийминг подкопават благосъстоянието на много изпълнители и са неприемливи. Това е системен проблем, който изисква системно решение", се казва в документа. Организацията приканва държавите-членки, включително Обединеното кралство, да проучат възможността за преминаване към вече доказалата се система за пропорционално възнаграждение.

Последвайте ни и в google news бутон