Мениджърският екип на Народния театър „Иван Вазов“ е в преговори с продуцентите на постановка на прочутия италиански режисьор Ромео Кастелучи с участието на Изабел Юпер. Това бе съобщено днес на пресконференция на ръководството по повод на предстоящия арт сезон. Става дума за „почти моноспектакъл“ на голямата френска актриса, но всъщност ще бъдат включени още много персонажи чрез най-модерни компютърни технологии. Предизвикателството е финансово и техническо, обясни режисьорът Младен Алексиев, който вече отговаря за международната дейност на институцията. По думите му разговорите са и в посока да няма такъв „ценови екстрем“, както се получи с билетите при гостуването на Джон Малкович с представлението „В самотата на памуковите полета“ миналата година.
Друга новост в политиката на Народния е всяка година да се дава поле за изява на един от доайените на българския театър. Пионер в инициативата бе абсолютният ветеран с млад дух Асен Шопов, който постави „Коварство и любов“ на Шилер. Този сезон през май ще бъде ред на Недялко Йорданов с неговата знакова пиеса „Убийството на Гонзаго“, разследваща какво се случва в актьорската трупа, поканена да играе в двореца Елсинор от Шекспировия „Хамлет“. Произведението, поставено в Бургаския театър от автора, бе същинско откровение преди демократичните промени у нас, навярно ще звучи многозначително и сега.
Едно от най-младите попълнения в екипа на Народния – набиращият все повече популярност режисьор Боян Крачолов, ще реализира „Розенкранц и Гилденстерн са мъртви“ на именития британец от чешки произход Том Стопард. Това е един от емблематичните текстове на постмодернизма, или Шекспир, погледнат през призмата на абсурдизма, коментира главният драматург на театъра Мира Тодорова. Взаимното допълване с „Убийството на Гонзаго“ и действията на познати персонажи, излезли извън Шекспировите сюжет и рамки, би било интригуващо за публиката.
Това са само няколко акцента от програмата на академиците за този „скромен сезон“ (121-ви по ред), както го определи директорът Васил Василев, наричайки го още „голямо ветрило“ – с идеята да има за всекиго по нещо. Той посочи, че вече е традиция за двете години и половина, откакто е на кормилото, да се предлага много голяма палитра от заглавия и имена – български и световни режисьори. Прелетът над предстоящата за реализиране програма обаче сочи, че чуждестранните капацитети и този сезон значително преобладават.
Първата премиера за сезона, както и „Сега“ писа, ще е различната „Медея“ на Еврипид във версията на Деклан Донелан. Премиерните представления, всяко от които няма да може да побере повече от 120 зрители на сцената, са на 9, 10, 11 и 12 октомври.
„Оръжията и човекът“ от Бърнард Шоу – режисьорският избор на нашия вече добър познайник Джон Малкович, ще дебютира като спектакъл на Голяма сцена на 7 и 8 ноември. Пиесата не е непозната за родната публика: през 1995 г. я е правил Николай Поляков във Врачанския театър под заглавие „Шоколадовият войник“, а през 2000 г. е била в афиша на Русенския театър, напомни Тодорова. Това е първият сериозен успех на около 30-годишния Шоу като драматург (1893-94), който го превръща в касов автор; това е и текстът, с който Марлон Брандо се прощава със сцената. От екипа на театъра не изразиха притеснения от протести поради подигравката с българите в пиесата – нещо, което широко се обсъжда в обществото, без да се познава оригиналът. Според академиците това е антивоенна комедия, която развенчава романтичните идеи за войната.
Билетите за "Оръжията и човекът" ще бъдат пуснати в продажба в началото на октомври и ще бъдат на цени, каквито са за всяка друга премиера на Народния театър, обещават оттам.
На 29 януари догодина бял свят трябва да види мегапроектът на Тимофей Кулябин „Хеда Габлер“ по Хенрик Ибсен. Спектакълът трябва да създаде паралелни реалности на множество локации из София, като градът ще бъде персонаж в представлението със свои кафенета, галерии и други пространства, а публиката ще ги наблюдава чрез сложни технологични средства.
През май догодина работещият в Германия известен наш режисьор Иван Пантелеев („НЕОдачници“, „Капитал(на) грешка“) ще се заеме със свой собствен текст, който ще излезе пред съда на зрителите през сезон 25/26.
На Камерна сцена Ясен Пеянков от Америка, ученик на проф. Крикор Азарян и сподвижник на Джон Малкович, ще поставя „Куклен дом 2-ра част“, пиеса от 2017 г., чието действие се развива 15 години след случващото се в „Нора“ („Куклен дом“) на Ибсен. Автор е Лукас Нейт, премиери – на 1 и 2 октомври. В края на ноември излиза и спектакълът по нобелиста Юн Фосе „Някой ще дойде“ под режисурата на Катя Петрова. Текстът е абсурден, със силни влияния от Бекет, повдигат завесата от Народния. Парадът на Камерна сцена завършва с постановката „Мрак в края на града“ на Катрин Медлер, директор на германскиия театър „Оберхаузен“, по пиесата на Дарио Беванда от Босна и Херцеговина. Премиерата ще бъде през декември.
Светът у нас и ние по света…
За последните две години, откакто Васил Василев е начело на Народния, той е посетен от 268 000 зрители, изиграни са 1500 представления и са поставени 28 нови заглавия, отчетоха от екипа. Инкасирали са и 26 награди от 40 номинации. От началото на този сезон „академиците“ вече са гостували на два международни фестивала: „Театър на кръстопът“ в Ниш, Сърбия, откъдето спектакълът на Крис Шарков „Елементарни частици“ по Мишел Уелбек се завърна с 2 отличия – за актьора Мартин Димитров и сценографа Никола Тороманов-Фичо; „Бурята“ на Робърт Уилсън пък бе представен като най-важното събитие на театралния фестивал в Тбилиси, Грузия. „Елементарни частици“ и „Бащата“ от Флориан Зелер на режисьорката Диана Добрева ще участвати на фестивала „Скупи“ в Скопие през ноември. А със световноизвестния Боб Уилсън се водят разговори и следващ негов проект да се осъществи с трупата на Народния. Василев изрази задоволство, че работи с една от най-добрите европейски трупи - факт, който, по думите му, се признава и от реномираните им чуждестранни партньори.