От 9 август до 22 септември,
Галерия Swimming Pool
Изложбата „Най-новите малки картини на плувеца“ в столичната галерия Swimming Pool е първата изява на Алцек Мишев в България след заминаването му през 1971 г. за Италия. Художникът, макар и част от световния арт авангард, досега не е излагал свои творби в родината си. Изложбата, която се открива утре, включва две групи oт творби и два експозиционни аспекта. Първият е наречен от автора „Абстрактни пейзажи”, в които преднамерено бяга именно от абстракцията, а вторият е озаглавен „Миражи и реминисценции“ и е обърнат към темите на някои от по-важните проекти, реализирани от автора в градска среда.
Личната биография на художника е тясно преплетена с творческата му. Роден е през 1940 г. в Дупница. Завършва живопис в Художествената академия. През август 1971 г. младият художник, решен твърдо да търси изява извън догмите на социалистическия реализъм, се озовава във водата в Копер, Словения. Идеята му е да преплува близо 15 км до Триест. Но ето че случайно по пустия бряг минават двама старци и го съветват да излезе от водата, защото са видели няколко акули, рядкост за залива. Мишев тръгва през планината и след около 40 часа лутане вече е в Италия. Там попада във вихъра на актуалното тогава концептуално изкуство. Изпъква с необичайния си подход да заобикаля аналитичното и да избира за творбите си заглавия, които могат да бъдат драматургично разиграни. Така европейската модерна традиция се обогатява с неговия парадоксален хумор, самоирония, позиция, естетика и етика.
Плуването като символ на пътя му към новия свят се настанява трайно в съзнанието на твореца. През 1975-а e поканен на Trigon Biennale в Грац, където показва фотографии „Как може да се лети с плавници“ (по-късно в село, близо до Милано, наистина се опитва да полeти с плавници, закачен между два телеграфни стълба). Две години по-късно в една от големите италиански галерии построява „Плувен басейн“ с размери 15 x 5 x 1.30 м, където плува сто дължини бътерфлай. През 1982 г. реализира проекта "Преплуването на Атлантическия океан" - 12 изложби и пет дни плуване в басейна на лайнера Куин Елизабет II по линията Саут Хемптън (Англия) – Ню Йорк. През 1983 г. прави „Да преплуваш Милано”: сто плувци, нарисувани с четка върху хартия, всеки с големина 6 х 3 или 12 х 3 м, разлепени между търговските реклами. През 2000 г. Мишев участва в Биеналето във Венеция с концерта „Разпространяващата се истина на чувството”, изпълнен от сформирания от него квинтет с импровизатори „Плувците”, който той дирижира, потопен в прозрачен контейнер и обкръжен от малки рибки, сред които той се гмурка.
Кураторката на изложбата и стопанка на арт пространството Swimming Pool Виктория Драганова: "За нас изложбата е шанс да продължим да изучаваме празния басейн като пространство на възможното и невъзможното и да се опитаме да проследим историята на фантазиране на басейна, а сега и плуването, назад в годините през мисленето на един автор, когото чувстваме толкова близък. Творчеството на Мишев е практика на актуализиране, самоиронизиране и най-вече изобретяване. С такива плувци басейните никога не ще бъдат празни".