Италианска изследователка твърди, че е открила нова рисунка на Исус Христос от Леонардо да Винчи, която потвърждава съмненията, че Salvator Mundi („Спасителят на света“) - картината, постигнала висока продажна цена на търг в историята, не е рисувана от ренесансовия майстор.
Частен колекционер в Леко показва рисунка на Исус, направена с червена креда, на Анналиса ди Мария - експертка по Леонардо, свързана с центъра на ЮНЕСКО във Флоренция - и тя веднага разпознава в нея ръката на Да Винчи. "Това е истинското лице на Салватор Мунди — казва Ди Мария пред италианския в. "Ла Стампа". — То припомня всичко, което виждаме в рисунките на Леонардо: това е неговият език и това се вижда съвсем ясно. Още при първия поглед към работата дъхът ми спря".
Ди Мария сравнява рисунката с най-известния автопортрет на Леонардо, като отбелязва, че и двете са направени в три четвърти, любимата гледна точка на художника.
"Спасителят на света", от друга страна, показва главата на Исус анфас, гледащ директно в зрителя. Изгубената за векове картина години наред бе приписвана на художника Болтрафио, работил в ателието на Леонардо. Но след като през 2005 г. нюйоркският артдилър Алекс Париш купи картината за $10 000, експертите стигнаха до съгласие, че тя е на Леонардо. През 2011 г. новият консенсус бе обявен и картината бе представена пред публиката в ретроспективната изложба на Леонардо в Националната галерия в Лондон.
Но дори когато картината се появи на пазара в търг на "Кристис" в Ню Йорк Кристи през 2017 г., някои експерти продължават да имат съмнения в авторството на силно реставрираното произведение. Въпреки съмненията, картината бе купена за 450 милиона долара, както се твърди, от саудитския принц Мохамад бин Салман. (Оттогава никой не е сигурен къде точно се намира, отсъстваше и от голямата изложба на Леонардо в Лувъра, въпреки че бе обявено, че е закупена за музея Лувър Абу Даби.)
Сега, според Ди Мария, новооткритата рисунка на Леонардо доказва, че "Салватор Мунди" не е произведение на художника, защото рисунката на Исус е пример за действителната работа на Леонардо над работата, която има съвсем различна, по-динамична композиция. "Аз не съм единствената, която винаги е твърдяла, че "Спасителят на света“ всъщност не е на Леонардо да Винчи. — казва Ди Мария. - Той никога не би нарисувал толкова фронтален и неподвижен образ".
Откриването на рисунката бе обявено от Международния комитет „Леонардо да Винчи“, а публичното ѝ представяне се случи на конференция във Флоренция. Ди Мария планира да представи своето изследване върху нея от 80 страници, след като Италия отмени противоепидемичните ограничения за публични събития.
Според изследователката научните тестове датират хартията до началото на XVI век, а брадата и очите на фигурата съвпадат със стила на Леонардо. Но въпреки нейната сигурност, окончателната присъда за автентичността на рисунката – и какво означава това за „Салватор Мунди“ – все още предстоят.
"Не бих отхвърлил тезата ѝ, но просто не мога да кажа, без да съм видял рисунката и научните доказателства — каза пред "Телеграф" друг специалист по Да Винчи, британецът Мартин Кемп. — Първо ще трябва да видя дали е нарисувана с лява ръка. Леонардо рисува всичко с лявата си ръка".