Докато част от галериите у нас се тревожат, че заради коронакризата може да им се наложи да затворят врати завинаги, Софийската градска художествена галерия има точно обратните грижи - да усвои още две пространства. Първото бе предадено на СГХГ с решение на Столичния общински съвет преди година и половина, това са подземните помещения под бившия мавзолей, които трябва да станат място за съвременно изкуство. Преди дни стана ясно, че и бившата сграда на НИПК на бул. “Дондуков”, става филиал, където изгпежда ще има постоянна експозиция. Разговаряме с Аделина Филева, директор на СГХГ от от 15 години, за работата на галериста в условията на противоепидемиологични мерки, новите виртуални предизвикателства и бъдещето на едно от най-интересните арт пространства в столицата.
Как се отразява извънредното положение на Софийската градска галерия, а и върху художествения живот като цяло?
- Извънредното положение промени чувствително интензивността и динамиката на нашата дейност, както и на художествения живот в България. Особено отчетливо се усеща при нас, както и във всички творчески и културни институти липсата на публиката, за която ние работим и правим своите изследвания, експозиции, срещи, дебати, прожекции на филми и т.н. Настоящата ситуация обаче ни даде възможност да се концентрираме по-силно в друга посока. От една страна да завършим проекти, издания, реставрация на определени творби, които бяха на “изчакване“, а от друга да се обърнем към визуализация и излъчване на кратки филми и клипове за настоящите изложби, които публиката все още не е разгледала. В момента предлагаме визуална разходка в залите на галерията, която може да бъде видяна на официалня сайт и фейсбук страницата ни.
Докога имате възможност да оставите в галерията изложбата на Константин Щъркелов и обмисляте ли, ако няма друг начин, да я покажете онлайн? Готови ли сте да работите с ограничен достъп на посетители - примерно не повече от 10 души едновременно?
- Галерията преработи своя художествен план. Част от изложбите, които планувахме за пролетта , лятото и началото на есента ще се реализират през 2021 година. Настоящите изложби, които са подредени в залите ще бъдат продължени – “Константин Щъркелов. Самотникът скитник” – до края на октомври, а "ИЗКУСТВО без/със ВРЕМЕТО?" до края на месец юни.
Най-тъжното в работата на една галерия са празните зали. Хората дават живот на нашите проекти. Още в първият момент, в който галерията отново отвори врати, сме готови да направим необходимия режим за достъп, съобразен с мерките за безопасност в условията на епидемията. Няма да е лесно, но е важно публиката да има възможност за се докосне да произведенията в експозициите, както и до продуктите в нашата книжарница. Във филиалите ни – галерия „Васка Емануилова“ и галерия „Дечко Узунов“ също реорганизирахме художествените планове и удължаваме подготвените експоциции - “Марко Марков – 130 години от рождението му” и “Дечко Узунов. Едно пътуване до Китай”.
Необходима ли ви е и ще търсите ли помощ от държавата - по програмата 60/40 или може би от фонд Култура?
- За нас като културна институция е особено важно да се запази гласуваният бюджет. До настоящият момент финансови промени няма, но предстои преразглеждане финансовият план на СО. Важно е да бъдем компенсирани за изтеклите месеци, през които нямаме приходи, но с подкрепата на държавата в лицето на министерството на културата, Столична община и със собствени сили ще се справим.
Обмисляте ли съвместни, солидарни действия заедно с други галерии? Ще има ли гилдията обща позиция за необходимите кризисни мерки за подпомагане на хората, организациите и институциите?
- СГХГ е член на Сдружение “ Български музеи“ и поддържа връзка с музеите и галериите в София и страната. На 23 април имаше видеоконферентна среща на министъра на културата Боил Банов, зам. министъра Амелия Гешева и др. с управителния съвет на Сдружение “Български музеи“ и с председателя на УС на Сдружението на общините в България Даниел Панов. Бяха обсъдени запазване на настоящото финансиране и подкрепа поради намаляване на приходите. Изразено бе желание след отпадане на забраната за посещение на парковете и планините, да се даде възможност за посещение на музеите на открито и археологическите обекти. За посещение на художествените галерии и музеи ще са необходими правила за достъп. Изрази се мнение, че ще е нужно вероятно и наличието на термокамери. Насрочена е и следваща среща след 6 май. Новата ситуация повдигна и много други въпроси. Предстои да се създаде работна група, която ще обсъжда и подготвя решения и промени свързани не само с кризата, а с проблеми които са останали нерешени във времето.
СГХГ в лицето на уредника Владия Михайлова в галерия „Васка Емануилова“ вече активно участва в дебата на гилдията на свободните артисти с Министерството на културата за подпомагането им в този кризисен момент. Всъщност самият профил на нашия филиал галерия „Васка Емануилова“ предполага такава активност и съпричастност, защото до голяма степен там по програмите „Място за срещи“ и „Скулптура“ работим предимно с визуални артисти на свободна практика и даваме възможност за реализация на техни техни дебютни проекти и изложби. В този смисъл СГХГ е дала вече знак,че участва и би подкрепила обща и единна позиция в това отношение.
Как върви работата по усвояването на подземията под бившия мавзолей?
- Ние по документи получихме мястото миналата година. Сега проучваме документацията, на няколко пъти водихме там най-различни специалисти. Искаме да съберем предложения и нови идеи, защото понякога хора от други области забелязват неща, които ние няма да забележим. Още сме на етап проучване и осмисляне на самото пространство. Защото то е много противоречиво, предизвиква най-различни емоции у хората и трябва го направим по-внимателно, да не се бърза много. Когато осмислим функцията окончателно, трябва да се направи задание и след това вече ще се види стойността на проекта и Общината ще започне да отделя средства за реализацията.
Имате ли някакви срокове?
- В този квадрат, тази част на София, по план трябва да се прави генерален ремонт. И имаше идея музеят да се направи заедно с този ремонт, да не се копае на няколко пъти. Това е за мавзолея засега.
А за сградата на “Дондуков” какви са плановете?
- Общината реши да предостави сградата на бившия НИНКН (Национален инстут за недвижимото културно наследство - б.р.) на нас, защото галерията има добър фонд, но от доста години работи без постоянна експозиция. За да не дублираме дейността на Националната галерия, започнахме с временни експозиции, като постепенно аз минах съвсем на проектно-изследователско начало. Колегите готвят кураторски проекти, като работят с фонда на галерията, за да можем да вадим повече произведения. Защото една постоянна експозиция, която обикновено стои от 3 до 5 години, могат да си позволят музеи, които имат огромни площи, много скъпи колекции и сериозно развит туризъм. А при нас сега туризмът съвсем ще намалее.
На тъй като в нашата колекция имаме една много добра сбирка от портрети и автопортрети, за "Дондуков" се оформя идеята да направим може би една постоянна изложба. Знаете, че правим често добри фотографски изложби - и това също искаме да разширим. Нашият фонд съвременно изкуство и фотография също е важен.
Но и там ще трябва първо да се обследва сградата, за да се види в какво състояние е, да се направи и основен ремонт с преустройство. Предстои сериозна работа, която в никакъв случай няма да е бърза. А също и сериозни средства, защото създаването на един музей никога не е нещо евтино, ако искаме той да бъде на висота.