Изложба на Ара Гюлер - арменско-турски фотограф, наричан "Окото на Истанбул", се открива след седмица в галерия "Синтезис" в столицата. Черно-белите кадри в експозицията "Истанбул" показват вечния чар на турския град, съобщават организаторите от "Фотосинтезис", музей "Ара Гюлер" в Истанбул и Пловдивското фотографско средище. В откриването на 23 ноември от 18:30 часа ще вземат участие посланичката на Турция у нас Айлин Секизкьок и Чагла Сарач, директор на Музея "Ара Гюлер".
Гюлер улавя Истанбул през обектива на майстор разказвач – отражение и на късите разкази, които е писал на млади години, и на влиянието на киноизкуството върху собственото му творчество. Замислени мъже, седнали в кафене, уплътненият корпус на лодка, ферибот, който отплава в Босфора с притъмнени светлини – това са само част от моментите, които намираме в обширното изследване на града, който Гюлер нарича свой дом. На фона на свещените паметници и архитектурното великолепие на Истанбул Гюлер създава портрет на неспирното движение на града, чиито звуци и аромати се простират извън рамките на фотографиите. Силното чувство за общност е в центъра на образите на Ара Гюлер – работници, които неуморно се трудят, за да издържат семействата си, споделени моменти по време на ежедневното пътуване през Босфора, снимка на група деца, които се смеят заедно. Дори и в нефигуралните му творби индивидът е главен герой на визуалния разказ. В богатото културно наследство, което се предава през поколенията, в топлината на улицата, споделена със съседите, и в сладката горчивина, предизвикана от гледката на два празни стола до Босфора, хората на Истанбул оцветяват черно-белите снимки на Ара Гюлер.
Те са показвани в десетки музеи и галерии по света, а по-рано тази година бяха и част от програмата на фестивала Международни фотографски срещи в Пловдив.
"Ако търсим фотограф, който... почти напълно се идентифицира с града и се е превърнал в органична част от него, който вече се счита за негов символ, който през целия си живот го е обичал с безумна страст и го е снимал с чувствителността на поет и наблюдателното око на романист, мисля, че само един човек на лицето на земята отговаря на това описание и може да бъде наречен "фотографът на Истанбул": това е Ара Гюлер. От момента, когато започва да се занимава с фотография, и до края на живота му Истанбул е единственият обект, който той никога не изоставя – не че някога е бил способен да го изостави", пише за него Самих Ръфат.
Ара Гюлер е роден през 1928 г. в арменско семейство в Истанбул. В ученическите си години е силно повлиян от киното и работи във филмови студия, където помага със сценографията и продукцията. През 1951 г. завършва арменската гимназия "Гетронаган", а след това започва обучение в театралната сфера. Докато следва в Стопанския факултет на Истанбулския университет, публикува къси разкази в литературни списания и арменски вестници. Скоро след това решава да стане фотожурналист и напуска университета. През 1950 г. завършва военна служба и започва кариерата си във в. Yeni Istanbul. Започва да работи като фотожурналист за американската издателска компания Time-Life от 1956 г. и за списанията "Пари Мач" и "Щерн" от 1958 г. Става част от екипа на престижната агенция Magnum Photos, която разпространява снимките му и днес. От 1956 г. до 1961 г. Ара Гюлер е главен фоторедактор на списание Hayat. В изданието на British Journal of Photography Year Book от 1961 г. той е обявен за един от седемте най-добри фотографи в света.
Негова снимка е на корицата на книгата Picasso, Métamorphoses et Unité, с която издателство Скира oтбелязва 90-ия рожден ден на Пикасо. През 2002 г. Франция награждава Гюлер със степента Офицер на ордена за изкуство и литература, а през 2009 г. фотографът получава Медала на Париж. Той интервюира и фотографира множество забележителни политици и хора на изкуството – от Уинстън Чърчил, Вили Бранд и Индира Ганди до Мария Калас, Алфред Хичкок, Пабло Пикасо и Салвадор Дали. Умира през 2018 г.
"Истанбул" ще остане в галерия "Синтезис" до 25 януари.
Представяне на книгите на Ара Гюлер е предвидено на 25 ноември в библиотека "Фотосинтезис". На същото място на 15 ноември е планирано събитие с фокус "Фотографът и градът", а на 25 януари изложбата ще бъде закрита с прожекция на филмите The Whistling Man и Hero’s End.