Белгийският хореограф, визуален артист и театрален режисьор Ян Фабр — един от най-известните и противоречиви съвременни артисти в Европа, ще бъде съден за систематичен сексуален тормоз и насилие, съобщава RFI.
Негови скулптури са излагани редом с произведения на класическото италианско изкуство във Флоренция и в Лувъра. На 24-часовия маратон „Планината Олимп“ във Виена присъстваше елитът на световния театър. През 2016 г.под името „Рицарят на отчаянието - воинът на красотата“ Ян Фабр представи в Ермитажа 230 произведения: графика, скулптури, инсталации и филми. През 2019-а у нас „Софийски арсенал — музей за съвременно изкуство“ показа изложбата му „Не може да се избяга от изкуството“, а по-късно същата година на сцената на Сатирата бе представен спектакълът на компанията му „Трублейн“ „Щедростта на Тавита“.
Следващата година Ян Фабр бъде съден по обвинения в сексуален тормоз и насилие, постанови съд във вторник след три години разследвания. Наказателният съд в Антверпен съобщи, че делото ще се гледа в два дни — на 25 март и 1 април 2022 г. 62-годишният артист е изправен пред присъда до пет години затвор по обвинения за „насилие, тормоз и сексуален тормоз“ срещу 12 служители, както и един случай на неприлично нападение.
Разследването е започнало след оплаквания на 20 танцьори от неговата компания „Трублейн“, базирана в Антверпен, които през 2018 г., след възникването на движението #metoo, твърдят, че са в продължение на години са страдали, подожени на унижения и сексуален тормоз.
„Принципът му беше „няма секс, няма соло“, обобщава работната среда една от танцьорки (предимно жени) в отворено писмо, публикувано от специализираното списание recto:verso. Бивши служители описаха токсична атмосфера, в която роли и партии в спектаклите се получавали срещу сексуални актове и „унижението беше нашият ежедневен спътник“.
Наред с други обвинения, те твърдят, че Ян Фабр е канил артисти в дома си под предлог, че подготвя представления, след които прилагал „сексуален подход“. На някои служители след тези покани били предлагана значителна сума, а статутът в трупата на тези, които отказвали, падал. Твърди се още, че униженията и сексуалното сплашване включвали "полусекретни" фото сесии, а танцьорите били призовавани да вземат наркотици, за да "се чувстват по-свободни".
Още при първите оплаквания Фабр се защити, настоявайки, че никога не e "имал намерение да сплашва или наранява хората психологически или сексуално“. Но след три години разследвания прокурорите изпратиха делото в съда. Адвокатът на Фабр Елин Тритсманс каза, че „представеният образ в медиите не отговаря на реалността“. Но с наближаването на процеса Фабр е все повече избягван от художествената общност. Представяне на неговата танцова трупа, планирано за по-късно тази година в Белгия, е отменено и музеят в Антверпен е премахнал негова скулптура.