По правило, за да стане един филм финансово успешен, трябва да изкара от билети доста повече пари, отколкото са похарчени за създаването му, а понякога дори огромните суми от касите могат да се донесат съвсем малка печалба. "Отмъстителите: Краят" например събра около 2,8 милиарда долара в световното си разпространение (за известно време той бе и най-касовият филм в историята, преди бившият първенец "Аватар" да дръпне отново пред него заради нови прожекции в Китай), но чистата му печалба беше около $ 900 милиона. Не че сумата е малка или че хазната на Disney се е опразнила, но почти 2 млрд. долара приходи от билети не влязоха в нея.
На свой ред епохата на Даниел Крейг донесе най-високите доходи в 60-годишната история на Джеймс Бонд, но 880-те млн. долара на „007: Спектър“ бяха солиден спад в сравнение с 1,1 милиарда, заработени от „Скайфол“. Вече съвсем скоро, със закъснение от 18 месеца, излиза новият проект във фрачайза – и последен с Крейг в ролята – „Смъртта може да почака“, но според отчета на посветения на филмите за Бонд сайт MI6 HQ, перспективите не са оптимистични. Филмът, който вече е станал най-скъпият от поредицата 007, трябва да продаде билети най-малко за 928 млн. долара, за да излезе на нула.
Премиерата на "Смъртта може да почака" е насрочена за 30 септември 2021 г. Първоначално тя беше планирана за началото на април 2020-а. Според сайта бюджетът е нараснал с повече от 300 млн. долара, защото разходите за реклама и промоция също се увеличиха, след като част от кампанията вече беше стартирана в началото на миналата година и стопирана след избухването на пандемията от COVID-19. Като се има предвид, че MGM ще раздели приходите от билети 50/50 с киносалоните, това означава, че сумата от приблизително 450 милиона долара, които студиото и продуцентската компания Eon са похарчили, ще трябва да се удвои. Изглежда почти невъзможно, особено в ерата на пандемията, която все още продължава, въпреки масовите ваксинации по цялата планета.
От февруари 2020 г. насам не е имало голяма кинопродукция, която да излезе на чиста печалба. Като изключим две китайски заглавия, които не са разпространявани в западния свят, най-касовият филм за последните 18 месеца е "Бързи и яростни 9" с приходи от 643 милиона долара в световен мащаб. Това е отличен резултат за коронавирусните времена и пети поред в сагата, включваща 10 филма, но е над 2 пъти по-малко от най-успешните "Бързи и яростни" - 7 и 8, които инкасираха над 1 милиард всеки. При бюджет от 225 милиона долара и нараснали заради отлаганията разходи за промоция обаче парите едва ще избият похарченото от Universal. Засега това е единственото голямо холивудско студио, което не обвързва продукциите си със стрийминг платформа.
Съответно на другите резултатите от кино са още по-ниски - "Черната вдовица", първият филм на Marvel от година и половина насам, е спечелил едва $ 346 милиона благодарение на факта, че бе пуснат паралелно в Disney+ (а студиото вероятно ще трябва да се охарчи и за обезщетение на звездата си Скарлет Йохансон, която в момента ги съди за нарушаване на договора по този параграф).
Малко по-добър е резултатът на "Годзила срещу Конг" - 467 милиона долара, спечелени главно благодарение на азиатския пазар. Чудовищата също имаха хибридно разпространение в САЩ, където заедно с прожекциите в кината дебютираха по HBO Max (както и всички останали филми на Warner тази година).
Кажи-речи единственият печеливш от пандемията дотук е хорър продукцията "Нито звук 2" - с бюджет около 60 милиона долара, тя е спечелила от билети близо 300 млн. Филмът имаше късмета да дебютира през май, когато за пръв път от много време кината в САЩ бяха масово отворени; а и повсеместният страх и неизвестност напълно логично доведоха до енергично експлоатиране на жанра на ужасите през последната година.
Но дали и кога отново големите кинопродукции ще носят пари - много пари, както беше преди коронавируса - предстои да разберем.