Съботната опера вечер на програма „Христо Ботев“ на БНР предложи поредна среща с голямото оперно изкуство. Този път творбата "Норма" на Винченцо Белини бе предавана директно от "Метрополитън опера" в Ню Йорк от 18 часа българско време. В главната роля на жрицата на друидите Норма трябваше да се яви българското сопрано Соня Йончева, но тя съобщи преди няколко дни в Туитър, че е болна и явно това я възпрепятства да пее тази вечер. На нейно място на сцената излезе австралийското сопрано Хелена Дикс, която е специализирана в белканто роли. Тя коментира смяната в Туитър: „Току-що разбрах, че г-жа Йончева не е достатъчно добре, за да изпълни последната ни Норма днес в Мет Опера. Надявам се скоро да се почувства по-добре. Междувременно аз имам само 3 часа да вляза в ролята на друидската жрица. Норма, идвам". Това е второто представление на "Норма" в Мет, в което Дикс замества Йончева, припомни OperaWire. Дикс направи превъзходен дебют в живите излъчвания на спектаклите на "Мет", отбелязва критиката.
Неотдавна именитата ни певица Соня Йончева бе критикувана за това си изпълнение от музикалния експерт на New York Times. "В белкантови творби като "Норма" величието на главната героиня, висотите, от които тя пада, се демонстрират от вокалната техника на сопраното. Оркестърът на Белини е изтънчен и чувствителен, но залозите на тази опера са чисто вокални. Ако не е изпята прекрасно, тя не е просто лоша – тя на практика не съществува, какъвто е случаят с бозавата постановка на "Мет", пише Закари Улф. Той хвали актьорските качества на Соня Йончева, но "…не така стоят нещата с дългите, наглед безкрайни, белкантови пасажи в операта, и в нощта на премиерата тя изпитваше трудности с тях – с неконтролирано вибрато и шумни преглъщания, нарушаващи ключови арии като "Каста дива". Въпреки че Йончева не изменя на музиката на Белини, тя не успява и да издуе платна, и лодката буксува", казва се още в рецензията. "Резултатът е като скица с молив на "Норма" - нелишена от прецизност, но безцветна. Йончева има колоратурна ловкост, придобита в нейните ранни години с бароков репертоар, и изпълнява чисто изолираните високи ноти. Но когато тези ноти идват като кулминация на извивки, те губят плътност. Тя е енергична и съвестна и гласът й не е грозен, но е неадекватен за тази музика“, заключава Улф.
Но американската критика не е единодушна в оценките си за представянето на българското сопрано. New York Classical Review, например, не пести похвали за нея: "Соня Йончева излъчваше мистично, неземно усещане за спокойствие и блясък. Друидската принцеса на Йончева беше в някои моменти почти дива с животинска интензивност, а в други – толкова благородна по осанка и глас. Без усилие тя постигаше музикалните линии с плюшения си кадифен глас, включително във великата ария "Каста Дива", или хвърляше вокалните огнени залпове на отмъщението към Полион", пише друг критик – Рик Пердиан, цитиран от „Площад Славейков“.
Самата Соня Йончева смята партията на Норма за крайъгълна в кариерата на всяко сопрано. Тя я е изпълнявала в Кралската опера в Лондон, в Баварската държавна опера, в театър „Лисео“ в Барселона и др.
В оперния спектакъл снощи участваха още руското мецосопрано Екатерина Губанова като Адалджиза, към която критикът Закари Улф е благосклонен, Кристиан ван Хорн (Оровезо), Майкъл Спайърс (Полион), Британи Оливия Логан (Клотилда), Йонгжао Ю (Флавио). Диригент е Маурицио Бенини.
Стилът на Белини покорява с прекрасно познаване за човешкия глас и неговото пълноценно изполване чрез средствата на музиката. След "Медея" на Керубини "Норма" е втората голяма опера, поставена този сезон в Метрополитън, която фокусира вниманието и цялата вокална и драматургична тежест в образа на главната героиня, отбелязва БНР. Сюжетът на „Норма“ разглежда една неостаряваща ситуация: властна жена прави компромис с идеалите си за живота и любовта, но се оказва предадена. Обзета от съмнения и поставена в крайни условия, тя има силата да поеме върху себе си цялата тежест на греховете си и да прояви себеотрицание, с което отново печели възхищението на любимия си.