Медия без
политическа реклама

Станислав Памукчиев: копнеж, болка и вяра в изолация

Изложбата с рисунки "Монолози" може да се види в галерия "Арте"

 Станислав Памукчиев, от цикъла "Свещеното"
Снимка Емил Л. Георгиев
Станислав Памукчиев, от цикъла "Свещеното"

„Монолози – рисунки в изолация“ се нарича новата изложба на Станислав Памукчиев в столичната галерия “Арте”. Художникът разказа, че рисунките са правени „изцяло по идея и настояване на галеристката Гергана Борисова, извън всякаква идея и желание да бъдат показвани“. 

И през есента на миналата година професор Памукчиев подреди свои работи в същата галерия, но тогава бяха само “Рисунки”, а сега са „… в изолация“. Наименованието ѝ може да се чете по два начина: художникът е рисувал, изолиран от света - но и светът, в който рисува, е изолиран от себе си. Принудително. 

И все пак визуалният език, емоциите и темите, които вълнуват артиста, си останат едни и същи. Самота и болката, чувството за обреченост, копнежът и изкуплението, вярата, надеждата, любовта, спасението, съществуваха и преди социалната изолация, също както нуждата от допир, близост и общение. 

В настоящата изложба срещаме сходни теми и близки сюжети. В рисунките, правени на листа от детско блокче, с боички от кварталната книжарница и на кухненската маса, виждаме двойките, лодката, пастирът и агнето, разпятието… Те се срещат и в изложбата на автора в Белгия, в арт центъра на Хуго Вутен през 2017-2018 г. - като двуметрови монохромни композиции, изпълнени с въглен, пепел и смола върху платно, под името „Завръщане“. 

Темата за завръщането е продължена и в новите рисунки, като съм нея са добавени още два цикъла - “Свещеното” и “Докосване“. Трите допълващи се цикъла съставят „картина на живота, в диапазона от сетивно-чувственото до сакралното, като обсебваща сила“, пише Станислав Памукчиев в текста си към изложбата.

Художникът продължава да търси отговорите на същите най-важни въпроси, но сякаш по-яростно и с по-изострени сетива. Принудителната изолация, извънредността на положението и психическото напрежение са оказали влиянието си - рисунъкът е станал още по-експресивен, цветните петна - по-драматични, интензитетът ескалира. Но съществата в тези рисунки са все така „изградени от тъмнина – и проядени от светлината“ (казва го Марин Бодаков на откриването на предишната изложба на С.Памукчиев в галерия “Арте” през септември 2019 г.) 

Рисунката е прекият резултат на първия творчески импулс. Тя е като рàнен акустичен демо вариант, уловил идеята спонтанно, преди да бъде аранжирана, продуцирана и превърната в живопис или скулптурен обект. Затова вече очакваме следващата изложба на автора - интересно е дали и какво ще поникне от семената, скрити в тези рисунки, когато Станислав Памукчиев се върне към по-мащабните форми. 

Изложбата на „Монолози – рисунки в изолация“, ще остане в галерия „Арте“ до 12 юни.

***
Станислав Памукчиев е роден в София през 1953 г. Завършва Художествената гимназия и специалност стенопис в Художествената академия през 1979 г.. Професор е в катедра „Рисуване“ на НХА. Има над 40 самостоятелни изложби у нас и в чужбина. Носител е на националните награди за живопис „Захари Зограф“ и „Владимир Димитров – Майстора“, а през 2016 г. бе удостоен с орден „Св. св. Кирил и Методий“ – първа степен.

 

Последвайте ни и в google news бутон

Още по темата