Осемте най-големи медийни компании в САЩ планират да похарчат поне 115 милиарда долара през следващата година за нови филми и телевизионни предавания. Така те се стремят да укрепят позициите си на пазара на онлайн кино, който остава нерентабилен за повечето от тях.
Ако в оценката, направена от Financial Times въз основа на доклади на компаниите и мнения на анализатори, се включат и разходите за излъчване на спортни събития, размерът на инвестициите ще нарасне до около 140 милиарда долара.
Гигантската инвестиция е планирана въпреки опасенията, че привличането на нови зрители през 2022 г. ще бъде по-трудно след бума в сектора, предизвикан от пандемията през 2020-2021 г. Но алтернативата изглежда още по-зле — някои стрийминг платформи да останат без зрители. "Няма връщане назад - казва медийният анализатор Майкъл Нейтансън от Moffett Nathanson. - Единственият начин да се конкурирате, е да харчите все повече и повече пари за първокласно съдържание."
Инвестицията на Walt Disney в стрийминг съдържание може да нарасне с 35-40% през 2022 г., според Morgan Stanley. Разходите на компанията за нова продукция — филми и телевизионни програми, се очаква да достигнат 23 милиарда долара, а заедно със спортните права — 33 млрд. долара. Това е с 32% повече от съвкупните разходи за съдържание, отколкото през 2021 г. и с 65% повече – отколкото през 2020 г.
Предстоящите програми на Disney за 2022 г. включват римейк на "Пинокио" с Том Ханкс, нов филм, базиран на франчайза "Колите", и Оби-Уан Кеноби с Юън Макгрегър. Милиарди долари също ще бъдат изразходвани за съдържание от Netflix, ViacomCBS, Fox, Apple, Comcast, WarnerMedia и Amazon. Преди дни "Дисни" предизвика силно негативни реакции с решението си да пусне пореден филм на своето водещо анимационно студио "Пиксар" - предстоящия Turning Red, единствено на стрийминг в Disney+, без разпространение по кината в Северна Америка. Това несъмнено означава, че конгломератът хвърля най-добрите си патрони в борбата за онлайн аудитория и печалби.
"Голямата новина за 2022 г. е колко пари са отделили платформите за съдържание. Сумите са просто невероятни", твърди адвокатът Джон Слос, който ръководи и агенцията за набиране на персонал Cinetic Media.
През последните няколко тримесечия ръстът на аудиторията за Netflix и Disney+ се забави. Ръководителите на Netflix приписват това на закъсненията в производството, свързани с ограничителните мерки предизвикани от коронавируса. Този проблем е често срещан в цялата индустрия. Но фактът, че дори лидер в индустрията трябва да инвестира огромни суми пари, за да пусне нови предавания и да бъде в крак с конкуренцията, кара някои анализатори да се чудят дали онлайн киносалоните трябва да се считат за добър бизнес.
Netflix ще похарчи над $17 млрд. за съдържание през следващата година; това е с 25% повече, отколкото през 2021 г. и с 57% повече, отколкото през 2020 г. За по-традиционните медийни компании преминаването от телевизионна и филмова продукция към онлайн кино е "значително разводняване на маржовете на печалба", отбелязват анализаторите в скорошен доклад Morgan Stanley.
"Пазарът е все по-загрижен, че в края на тази дъга може да няма сандък със злато", пишат те.