Медия без
политическа реклама

ПРАВО НА ОТГОВОР

Участници във Венецианското биенале 2022 защитиха българския избор

17 Яну. 2024
Детайл от спечелилия проект "Съседите", който ще представи България на Биенале 2024.
Детайл от спечелилия проект "Съседите", който ще представи България на Биенале 2024.

Обръщаме се към вас по повод статията "Българският избор за Венецианското биенале отново породи отпор". В интерес на вашата аудитория, като сериозна и уважавана от нас национална медия, е да обърнем внимание, че в материала се цитират непроверени и недостоверни твърдения по повод нашето представяне на Венецианското биенале през 2022-а, пишат художникът Михаил Михайлов и кураторът Ирина Баткова. Писмото им е по повод някои спорни моменти около избрания преди дни български участник за Биенале 2024. Баткова и Михайлов представиха България в предишното издание на биеналето с проекта "Ето къде си". 

"В публикацията се цитира, че "Ето къде си" не е отразен на международно и дори на национално ниво. За това държим да представим малко хронология по неговото развитие:

На откриването на павилиона през април 2022 с нас се свързва професор Илияна Кръпова от един от най-престижните хуманитарни университети в Италия - Ка Фоскари. Благодарение на нейната инициатива осъществихме колаборация с университета и през октомври представихме два мащабни пърформанса с участието на около 20 студенти в типичната за Венеция готическа архитектурна среда на двора на университета. Проведе се и дискусия със студенти и преподаватели, като част от съпътстващата програма към изложбата в павилиона. Президентът на биеналето Роберто Чикуто обясни в интервю за филма на Милена Кънева, която документира нашата работа, че една от важните цели на биеналето е да провокира именно такива сътрудничества с академични общности.

Режисьорката Милена Кънева засне пълнометражен документален филм, който беше започнат по времето на подготовката на сайт специфик инсталацията за павилиона и проследява развитието на проекта след биеналето. Филмът, заснет на три различни локации, във Венеция, Париж и Виена, бе представен на "София филм фест 2023", след това на фестивал за арт филми в Италия и е селектиран за фестивали в Берлин, Париж, Ню Делхи и Дубай", припомнят Баткова и Михайлов.

Те разказват още, че по време на биеналето павилионът на България е посетен от директорката на музея "Белведере" г-жа Стела Ролиг, която оцени нашето представяне с решението да изложи основната рисунка от сайт специфик инсталацията на "Ето къде си" в поверената ѝ институция. Изложбата Dust to Dust, на която тя е куратор, се откри на 19.10.2023 и ще продължи до края на м. април 2024. Предстои и представяне на филма "Ето къде си в млякото на мечтите" пред публиката на музея.

В момента друга важна инсталация от техния проект- Head Spacing, е включена от галерията re.ridle в представителна изложба на Михаил Михайлов за San Francisco Art Week, а художникът ще има пърформанс в рамките на фестивала през януари 2024. Във всички текстове на галерията и фестивала отново се споменава българския павилион.

"Искаме да обърнем внимание и на твърдението, че "инсталацията, представена с гръмки фрази, на рисунки и фотоси от прахта на пода на ателието на твореца" не отговаря на истината. Фотоси не са представяни, същността на изобразения материал е подробно описана в проекта, а рисунката е довършвана на място в павилиона. "Ето къде си" включва и много други елементи освен въпросната рисунка. Освен публикуваните описания на съдържанието на павилиона дадохме множество интервюта, в които концепцията на изложбата е обяснена подробно, но очевидно никой не е проявил и най-малък интерес към тях", пишат авторите на проекта.

"Относно медийното отразяване на проекта – няма да Ви занимаваме с разпространението на информация в различни формати за представянето ни. Предполагаме, че Министерство на културата разполага с отчети на хората наети да се занимават с пиар на българското участие във форума. Не знаем доколко журналистите и публиката са наясно какви средства инвестират държавите, които имат павилиони на венецианското биенале за световни медийни кампании. При бюджета, определен за нашето участие подобно планиране е немислимо. В този смисъл смятаме за успех, че концепцията и реализацията на проекта "Ето къде си" са успели да привлекат вниманието и интереса на много сериозни професионалисти", пишат Ирина Баткова и Михаил Михайлов и изброяват част от тях. Д-р Нора Голешевска публикува академичен анализ за павилиона в рубриката "Ателие" на платформата на СУ "Св. Климент Охридски". Статия на италиански бе публикувана и в Arte Magazine, едно от най-уважаваните периодични онлайн издания за изкуство в Италия. Анализ на английски език на д-р Голешевска се появи и в ARTMargins Online – издание с подчертан интерес към статии, есета, рецензии и интервюта, в което изследователи анализират съвременното изкуство на Централна и Източна Европа в глобална среда, а в края на 2023 г. тя проследи и пътя на "Прах при прахта" от 59-то Биенале до музея "Белведере" в Портал Култура. В български и чужди (Италия, Австрия, Нидерландия, Турция) специализирани издания за изкуство са излезли още редица статии, които не са платени и провокирани от пиар акции, пишат още от екипа зад българския павилион на Венецианското биенале.  

"Причината за появата на този текст е, че само ние и екипът, който ни помагаше в работата по павилиона, знаем през какво сме минали в стремежа да представим България по достоен начин на този най-престижен международен форум за съвременно изкуство. И през цялото време си казвахме, че се надяваме на следващите номинирани участници да им бъде поне малко по-лесно. Затова недоразуменията в статута за национално участие на Република България във Венецианското биенале за изкуство трябва да станат предмет на широка професионална дискусия. В нея медиите могат да се включат с анализ на начина, по който се провеждат конкурсите и отчитат средствата от обявения държавен бюджет, а не като омаловажават работата на кураторите и художниците, които въпреки всички обстоятелства реализират избраните от журито проекти", заключават Баткова и Михайлов в писмото.

Министерството на културата обяви, че 7-членно жури от специалисти с председател изкуствоведа проф.

 

Последвайте ни и в google news бутон

Още по темата