Българският монохромен късометражен филм „Амброзия“, създаден в жанра на сюрреализма, ще бъде показан този месец на зрителите в онлайн пространството, а през 2024 г. ще има премиерни прожекции на живо най-напред в София, Пловдив и Варна, съобщават от екипа.
„Амброзия“ представя една история за самота и борба с вътрешните ни демони под формата на последователност от поеми, разказани от четири основни персонажа в рамките на 17 минути. Това е филм за сънища и илюзии, а основният повтарящ се въпрос, прокрадващ се „между редовете“, е кой все пак е сънуващият. Средствата за постигането на визуалния език са заимствани от филмите на Бунюел („Андалуското куче“ и др.) и от движението на сюрреалистите от ХХ век като цяло.
Проектът „Амброзия“ е по идея на Мадлен Демирова. Сценарият на филма се състои от 14 поеми, написани от авторката, подредени в определен сюжет и развити от оператора и директор на фотографията Изабела Манолова. Тя е известна като успешен арт фотограф, а с този проект дебютира като оператор. Режисьор на филма е Боримир Илков-Боно, познат на публиката с игралния си дебют „Анна“ (2022) с Радина Кърджилова в главната роля. Боримир, набор 1977, е работил като асистент-режисьор в десетки български и чуждестранни продукции, сред които The Contract (2006), Hitman (2007), Automata (2014), бил е асистент на Виктор Божинов, Ивайло Христов, Светослав Драганов, както и на Стефан Командарев, включително и в последния му филм „Уроците на Блага“, обрал големите награди на престижните кинофестивали в Карлови Вари, Рим и др.
Кастингът, заложен от авторката на теста Мадлен Демирова, включва известните актьори от Варненския театър Стоян Радев, Веселина Михалкова и самата операторка Изабела Манолова. „Единствената въведена промяна беше абсолютното решение и на двама ни с режисьора да поканим актьора Георги Златарев. Всичко се случи през лятото, докато с Боно работехме заедно в Киноцентъра по една чуждестранна продукция, в която играеше и Георги“, разказа Изабела Манолова пред „Сега“.
Проектът е одобрен от Национален фонд „Култура“ още през февруари. Филмът претърпява доста “сухи” промени, за да достигне финалния си вид, който ще бъде показан на зрителите. „Дълго мислихме кога да го заснемем, докато не избрахме дните, в които, по ирония на съдбата, във Варна се разрази ураганът „Фредерик“. Първата ни снимачна сутрин беше сутринта след урагана: локациите, които бяхме харесали, бяха унищожени от природната стихия. Избраните плажове бяха потопени от водата и, докато търсехме нови, една вълна ни заля в колата. Приключението беше, меко казано, уникално, но истината е, че ние още в началото имахме нужда от бурно и мрачно време, така че, мисля, го извикахме сами“, споделя Изабела. Когато настава моментът за създаване на музиката към продукцията, тя се насочва към композитора Стоян (Ян) Руменин, с когото вече няколко пъти е работила и е сигурна, че естетическите им представи се допълват перфектно.
Аудиото в проекта е на три езика – български, испански и английски, за да може да обедини в себе си различните реалности на нивата, изследвани в разказа. Сценографията и костюмите също са дело на Изабела Манолова. Монтаж – Боримир Илков, асистент продукция – Божидар Адрианов, документация – Веселина Манолова.