„Вражда: Капоти срещу Лебедите“ (Feud: Capote vs the Swans) е новият сериал на Disney+, който разказва за знаменития писател Труман Капоти и кралиците на нюйоркския елит – история за любов, скандали и измяна.
Наоми Уотс е в ролята на Барбара „Бейб“ Пейли, избирана цели 14 пъти за най-елегантна жена в света и за която Труман казва: „Единственият й недостатък е, че е съвършена“. Клои Севини е Си Зет Гест, „дамата на свежата ванилия“ – интимна приятелка на Даяна Вриланд, икона на модната журналистика. Калиста Флокхарт е Лий Радзивил – по-малката сестра на Джаки Кенеди, а Деми Мур се превъплъщава в Ан Удуорд, съпруга на влиятелния банкер Уилям Удуорд Джуниър. Даян Лейн пък е Нанси „Слим“ Кейт, която са ухажвали Кларк Гейбъл и Ърнест Хемингуей.
Това са „лебедите на Ню Йорк“, както самият Капоти ги кръщава: най-красивите, най-богатите, най-елегантните в светския живот на 60-те. Създател на сценария е Райън Мърфи (идеолог на култовите „Клъцни/срежи“, „Клуб „Веселие“, „Американска история на ужасите“), а режисьори са Гюс ван Сант, Макс Уинклър и Дженифър Линч. Сериалът се базира на бестселъра на Лорънс Лиймър със заглавие може би прекалено дълго за телевизията, но достатъчно емоционално: „Жените на Капоти: Истинска история за любов, предателство и лебедовата песен на една епоха“.
Най-гениалният писател на Америка
Какво непростимо предателство би могло да прогони завинаги този брилянтен елф от затворения милиардерски кръг на бляскавите дами? „Труман Капоти е най-великият писател на своето поколение: за жените от нюйоркския елит е постижение да го имат в салоните си. На масата той е ослепителен гост, гъделичка суетата им, изслушва ги така, както мъжете им не могат. Той е забавен, проницателен, интелигентен, уникален. Докато всичко не се обърка…“, коментира актьорът Том Холандър, който в сериала дава лице и глас на Труман Капоти – бившето бедно и малтретирано дете, родено в расистка Алабама, но орисано да стане най-прочутият писател на Америка със „Закуска в Тифани“ (1958) и документалния роман „Хладнокръвно“ (1966). Този, който завладява първите страници на вестниците с „Партито на века“ в хотел „Плаза“: 500 хипер-подбрани гости, всички облечени в черно и бяло, дошли да отпразнуват с гръм и трясък завършването на последната глава от „Хладнокръвно“. Годината е 1966-а.
Приятел и довереник
Райън Мърфи разказва за сериала: „Това е трагедията на едно поколение жени, това от 60-те години, сред които е и моята майка. Жени, разочаровани от мизогинията на общество, в което мъжете са господари“. Същото важи и за Капоти – хомосексуалист, който трябва да се бори с хомофобията. Когато Ан Удуорд веднъж го пита защо я преследва, той й признава, че е научил, че тя го нарича „педал“ и тази дума му е разбила сърцето. Голямата група елитни нюйоркски дами първоначално намира в лицето на Капоти приятел и довереник. С женска чувствителност, но и с хищността на ястреб той се интересува от животите и проблемите им. Решава за всяка от тях дали е по-добре да избере Balenciaga или Givenchy, Dior или Chanel. Улавя тяхната крехкост и неизявени таланти. И всички те мечтаят и се стремят да изглеждат поне малко като неговата героиня от „Закуска в Тифани“ Холи Голайтли (на екрана – Одри Хепбърн): ефирни и съвършени. Нищо не убягва от гладното око на онова бивше нещастно дете, което, само и само да получи възможност да общува с висшите кръгове, започва работа като разносвач на литературното списание New Yorker, но се представя за негов кореспондент. Това му коства незабавно уволнение от същото списание, което няколко години по-късно ще публикува на части неговия шедьовър „Хладнокръвно“.
Разказът скандал
Труман Капоти прониква в свят, който не му принадлежи, но може да му предостави много богат материал за писане. И така, на 17 октомври 1975 г. в сп. Esquire се появява неговият последен разказ La Côte Basque, предназначен да бъде включен в по-обширен роман, „Сбъднати молитви“ – „мащабна фреска от царството на нищото“, както казва той. Заглавието на разказа идва от името на ресторанта, където целият нюйоркски елит се събира за своите светски ритуали. През 70-те Капоти вече е поел по пътя към самоунищожението чрез алкохол и дрога и е готов да упражни отровната си писалка върху хайлайфа, който бавно и неусетно е започнал да го отвращава. Историята се развива в ресторанта, където се срещат кралиците на златния живот с тяхното бърборене, изпъстрено с клюки, злоба, скандали, предателства, непризнати болки. Джаки Кенеди е описана като карикатура на самата себе си, принцеса Маргарет е толкова скучна, че приспива събеседниците си, а Глория Вандербилт е толкова празноглава, че не може да познае първия си съпруг.
Отмъщението на писателя
Но истинското „клане“ в разказа започва, когато на сцената излизат Клио и нейният съпруг Сидни, „финансист, съветник на президенти“. Зад Клио всъщност прозира Бейб Пейли – близка приятелка на писателя и нещастна съпруга на Бил Пейли, основателя на CBS, дистанцирана майка на 4 деца, която мълчаливо е търпяла мръсните изневери на мъжа си, консумирани надлъж и шир по света. След това Бейб повече не проговаря на Труман. В последните месеци от живота си тя подготвя старателно сценария за погребението си: Капоти не е в списъка на онези, които ще бъдат поканени. В разказа се появява и Ан Хопкинс, зад която всички разпознават Ан Удуорд, обрисувана като двубрачна лъжкиня, способна да убие съпруга си с изстрел от пушка, като успява да представи случилото се за нелеп инцидент. Три месеца след излизането на компрометиращия разказ на Капоти Ан се самоубива. А в него са описани още криминалните аборти на елита, изнасилвания на малки момиченца в домовете на приятелки с високопоставени бащи… Скандалът е голям. „Лебедите“ не прощават на Капоти и го изоставят завинаги. „Въпреки че са понесли много предателства, те не приемат предателството на Капоти. Реагират свирепо, прогонвайки го от своя свят, защото не го смятат за равен. Той е усещал това и може би точно по тази причина е написал La Côte Basque. Може да се каже, че го е написал „хладнокръвно“, за да си отмъсти“, обобщава актьорът Том Холандър, който след Филип Сиймур Хофман и Тоби Джоунс ще се превъплъти на екрана в образа на големия писател.