Докато чакаме на нисък старт първите нови холивудски премиери в кината от близо половин година насам (това ще бъдат "Ненормален" с Ръсел Кроу на 21 август и дългоочакваният "Тенет" на Кристофър Нолан на 26-и), ето и най-гледания нов филм през тези пет и половина месеца. Extraction e рекордьорът на "Нетфликс", стриймван 99 милиона пъти само в първите четири седмици след локдауна. Това означава, че са го гледали поне два пъти повече хора; а и след петата седмица са продължили да го гледат!
"Нетфликс", които избягват да съобщават числа (освен броя на абонатите си), неотдавна с гордост се похвалиха с това постижение, изравняващо интереса към екшъна с Крис Хемсуърт с някои от най-големите продукции, излизали по кината в по-щастливи дни. Ако Extraction беше на кино и го бяха гледали толкова, той щеше да спечели около и над 1 милиард долара.
Но не е. И ако не бяхме затворени в домовете си по целия свят, лишени от всякакъв културен и социален живот извън четирите стени, най-вероятно никой нямаше да обърне много внимание на този генеричен екшън, твърде обрасъл с клишета и липса на оригиналност дори за филм, излизащ директно на VHS през 90-те. (А през 90-те години имаше много филми, излизащи по този начин.)
Тъй като "Нетфликс" така и не разви - и дори спря - субтитрите си на български, с филма можете да се запознаете или в оригинал, или чрез превода на пиратите, но най-общо заглавието се превежда като "Измъкване". Същата дума се използва и за вадене на зъб. Звездата от "Тор" и "Отмъстителите" тук е в ролята на самотен наемен боец, със загадъчно печално минало и проблеми с алкохола, нает да измъкне отвлечения син на индийски наркобарон. Момчето е в ръцете на безскрупулни убийци в Дака, Бангладеш, и сред мръсотията, прахоляка, жегата и влагата на азиатския град Хемсуърт ще го изтръгне оттам с помощта на поредица изобретателни каскади, убийства и обикновени осакатявания.
Споменаването на "Тор" и "Отмъстителите" не е случайно. Сценарист и копродуцент на филма е Джо Русо, който заедно с брат си Антъни (също продуцент тук) дирижира последните два опуса от поредиците "Капитан Америка" и "Отмъстителите". Ако сте мислили обаче, че сюжетът на комиксовите блокбастъри е схематичен и елементарен, а развитието на образите - повърхностно, помислете пак. В сравнение с този филм те са като Бергман и Тарковски. Сценарият на Русо почти не включва диалог, актьорите се движат като аватари в компютърна игра, а режисьорът дебютант Сам Харгрейв прави това, което може: каскади.
Той е поредният каскадьор, издигнал се в кариерата (след Чад Стахелски, режисирал "Джон Уик") и преминава към следващото ниво, след като е изпълнил опасни хватки вместо Крис Еванс в "Капитан Америка: Зимният войник" и самия Крис Хемсуърт в "Отмъстителите: Краят". Както лесно можем да се досетим, Харгрейв разбира от траектории на куршуми, ръкопашни битки и борба с гравитацията, но не и от драматургия.
Самият Хемсуърт, с актьорски талант предимно в комедията (забелязано от Тайка Уайтити), е прекалено красив, за да го оставят да се прави на шут - така че ще го гледаме до откат в роли на алфа-мъжкар, гол до кръста, със или без чук. Тук той носи бутафорното име Тайлър Рейк (фамилията се превежда като гребло) и наистина вижда сметката на един от враговете си с помощта на гребло; но сценарият е толкова лишен от хумор, че пропуска този каламбур. Липсата Extraction компенсира с брутално и графично изобразено насилие, поради което филмът не би могъл да бъде гледан от деца под 16, ако беше на кино. Вкъщи няма как да контролират този процес.
Екшън хореографията е сръчна, темпото - неуморно, а 11-минутното еднокадрово измъкване от Дака - похвалено от неколцина критици (то обаче има дигитален вътрешнокадров монтаж), така че Extraction все пак е по-скоро занимателен, отколкото мъчителен като едноименното изваждане на зъб. Светлото бъдеще на киното обаче той не е, макар успехът му да провокира "Нетфликс" веднага да започнат работа върху продължение.