Петиция „За спасяване на оперните певци на България“, с искане да бъде прекратено провеждането на репетиции, оперни спектакли и премиери по време на коронавирусната пандемия, събра 534 подписа за една седмица. Ако съдим по коментарите, повечето тях са на оперни певци или техни близки. Поводът е смъртта на световноизвестния оперен певец Камен Чанев, заразен с COVID-19, в края на ноември.
„За огромно съжаление, той е един от четиримата починали колеги, за които знаем! - пише организаторът на петицията, тенорът Петър Костов. - В България, за разлика от почти цяла Европа, оперните театри останаха активни и отворени…“. Той припомня, че през целия ноември, когато всички европейски театри са били затворени, българските продължиха да работят с пълен капацитет. Освен това са се планирали гастроли, премиери и фестивали. „Всичко това доведе до множество случаи на коронавирусна инфекция сред колегите – статистика, която реално няма и никой не я води”, заяви в ефира на „Здравей, България” тенорът.
Представленията в оперните и драматичните театри у нас продължават и през декември, макар със заповед на МЗ да бяха затворени кина, музеи, галерии и концертни зали. Вчера в същото предаване по Нова тв стана ясно, че балетист на столичния Музикален театър е бил санкциониран, задето е носил маска по време на представление. Според ръководството на Оперетата това е смутило зрителите, затова Станислав Стефанов е трябвало да даде писмено обяснение за постъпката си.
„За публиката театърът наистина е едно от най-безопасните места в момента. Спазва се изключителна дисциплина, изключителен ред – на влизане, на излизане. Но в същото време не се повдига изобщо въпросът как ще се предпазваме ние, артистите“, каза Стефанов пред Нова тв.
"Вече беше ясно, че заболелите от COVID-19 колеги ден след ден се увеличават. До генерална репетиция всички бяхме с маски. Генералната репетиция значи спектакъл без публика. Ние всички бяхме с костюми и необходимия реквизит. Докато не дойде момента за спектакъл. Зад кулисите изведнъж забелязах, че всички бяха без маски. Отговорността ми към себе си, към семейството, към обществото, ме накара да изляза с маска на сцената“, добавя балетистът.
Директорката на Музикалния театър Марияна Арсенова контрира, че проблемът не е в носенето на маската, а във вида ѝ – медицинска и несъвпадаща с общата естетика на представлението: „Когато може, участниците са с маски, но когато сцените позволяват разстояние и отделяне на артистите един от друг, тогава са без маски. Да, разбира се, че могат да бъдат с маски, когато това не нарушава общата визия на спектакъла. По време на един спектакъл, чието действие исторически е свързано с началото на миналото столетие, въпросният господин е излязъл с бяла медицинска маска, което е предизвикало смут в публиката. За всеки един от спектаклите ние имаме грижата да направим такива маски, че те да не се различават от художествена визия от костюмите, които са в спектакъла.“
Балетистът обаче настоява, че маските са били предвидени само за първата сцена от концерта, в която танцовите артисти са изпълнявали валс по двойки. За останалите сцени им е било казано, че те не са необходими и всички останали са ги свалили, а той е избрал да излезе на сцената с лична медицинска маска.
„Надяваме се, че отговорните институции ще дойдат на себе си — продължава петицията — и ще преценят в полза на певческото богатство на България, отвъд тесния интерес на определени административни кръгове и групи, които не участват пряко на първа линия в творческия процес. Не дишат един срещу друг с пълни гърди без лични предпазни средства!“, завършва призивът на артистите, провокиран от кончината на техния колега Камен Чанев.