Копие на Давид на Микеланджело, отпечатано триизмерно, ще бъде централният елемент в павилиона на Италия на световното изложение в Дубай, съобщава „Ню Йорк Таймс“. Италия иска с помощта на прочутата скулптура, която от петстотин години насам е въплъщение на младежка красота и сила, да демонстрира италианския високотехнологичен опит в дигиталната ера.
„Това е технология, свързана с историческата памет, за бъдещите поколения“, каза Паоло Глисенти, генерален комисар на Италия на изложението. „История и иновации - това са темите, които ни интересуват“. По всички аспекти на проекта ще работят италиански компании. Задачата им е популяризирането на италианската научна и технологична експертизи. „Експо 2020“ в Дубай трябваше да започне в началото на този месец, но заради коронавирусната пандемия беше отложено за октомври 2021 г.
Давид е вероятно най-известната ренесансова статуя в света - първата с такива размени, изваяна след античността, тя предизвиква силни вълнения и спорове още от откриването си през 1504 г. В своята хроника на живота на Микеланджело, писана около 50 години по-късно, Вазари я описва като творба със „съвършени пропорции, красота и великолепие“, надминаващи “всички други статуи, съвременни или древни”. От 1873-а неин дом е флорентинският музей Galleria dell’Accademia.
Дори в година, когато туризмът във Флоренция е сериозно ограничен заради коронавируса, статуята упражнява мощно привличане. Сесил Холберг, директор на Галерията на Академията, се шегува, че Давид оглавява маркетинговия отдел на музея. „Той привлича посетителите, а ние ги насочваме към всички останали колекции, които са изключителни и прекрасни.“
Въпреки че не e местена от близо 150 години, високата 5.17 м статуя, издялана от един цял блок мрамор и изкарала 368 години на открито, е преминала през не една и две драми. Тя е била повреждана (от психично болен човек с чук). За нея са се борили (Италия и Флоренция). Била е в центъра на скандал и спорове (за авторски права - относно почистването ѝ). Вдъхновявала е други художници, а през 2012 г. гигантско копие дори пътува до Ню Йорк. Съвсем наскоро участва и във видео инсталация. Но преди всичко е копирана - и това е ставало многократно.
Това е едно от малкото произведения на изкуството със страница в Уикипедия, посветена на неговите копия, които украсяват най-невероятни места, като главния вход на кметството в Монтевидео, Уругвай, общински парк в Куинсланд, Австралия, и центъра на Сиукс Фолс, Южна Дакота. Гипсовата отливка на статуята в музея Виктория и Албърт в Лондон привлича посетители, откакто е пристигнала там през 1857 година. През 2016 г. в Санкт Петербург детският омбудсман на града бе получи оплакване, че копие на скулптурата, инсталирано като част от изложбата на "Микеланджело. Създаване на света", „със своята голота разваля културния облик на града и опорочава детските души“.
Дори Флоренция, освен оригинала, има две копия. Едното е от мрамор и е поставено през 1910 г. пред Палацо Векио, кметството на Флоренция, където е било и откриването па оригиналната статуя. Бронзово копие се извисява на висок хълм над града, на Пиацале Микеланджело.
3D отпечатаното копие на Давид ще бъде единственият екземпляр, който музеят ще авторизира, след като Сесил Холберг спечели битката за авторски права над статуята през 2017 г. Безбройните пластмасови статуетки, магнити за хладилник, ключодържатели и тениски, изпълнили рафтовете на флорентинските магазини за сувенири, технически „не са законни“ казва тя. „Но е трудно да се стигне до дъното на това“.
Преди 20 години отделът за компютърна графика в Станфордския университет дигитализира Давид и направи триизмерно копие, използвайки технологии за бързо прототипиране, които позволяват създаване на „точни реплики с намален мащаб“. Италианската репродукция ще се възползва от технологичния напредък в Станфорд, коментари Грация Тучи, професор от университета във Флоренция, която координира създаването на „цифровия близнак“ на статуята. С помощта на лазерни скенери и други инструменти, оригиналната статуя ще бъде дигитализирана (в понеделник, когато музеят е затворен за обществеността), каза г-жа Тучи.
Данните ще бъдат обработени и след това използвани за създаване на репродукция с „най-големия триизмерен принтер в света“, от „иновативни материали“ и смоли, каза Тучи, без да уточни какви точно материали ще бъдат използвани. „Все още сме в етап на тестване“, каза тя. След това статуята ще бъде полирана машинно и накрая ръчно, а реставраторите ще добавят финалните щрихи, включително оцветяване на копието, за да постигнат тоналностите в мрамора и „за да придадат на работата приятен аспект от естетическа гледна точка“, каза Тучи.
Цялата „изработка“ на статуята ще бъде записана на видео и ще бъде показана на посетителите на изложението в Дубай, а репликата ще бъде поставена в центъра на италианския павилион, така че посетителите да могат да я гледат от различни ъгли и височини.
Процесът ще създаде съкровищница от данни, които техниците ще предадат на Академията и биха могли да се окажат безценни в случай, че нещо се случи с оригинала. Тази възможност предизвика сериозна загриженост преди няколко години, когато италиански учени публикуваха статия, в която предупреждават, че каквото и да е допълнително напрежение върху вече напуканите глезени може да свали шедьовъра.
Засега глезените се справят добре, каза г-жа Холберг. "Всичко е под контрол."
След края на изложението копието ще се върне в Италия, но по-нататъшната му съдба още не е решена.
Високотехнологично или не, копието никога няма да съответства на оригинала, смята Сесил Холберг. „Оригиналът е във Флоренция от 1504 г. - каза тя - Копието няма да изкара толкова дълго.“