Вместо през врата посетителите на изложба в Кралската академия по изкуства в Лондон трябва да се проврат между голи мъж и жена, за да стигнат до експонатите. За това съобщава Би Би Си. Авангардното посрещане е част от ретроспективата на Марина Абрамович - сръбската пърформанс артистка, известна от десетилетия със своите инсталации, които преминават граници в изкуството.
Голата инсталация не се осъществява за първи път – през 1977 година Абрамович и тогавашния ѝ творчески и житейски партньор Улай сами се събличат, принуждавайки хората да минат между тях. С телата на входа артистката кара посетителите на изложбата да разсъждават над въпроси като голотата, пола, сексуалността и страстта, коментира Андреа Тарсиа, куратор в Кралската академия.
Все пак има отделен вход за тези, които се чувстват неудобно да преминат в близо до голите тела, уточнява Би Би Си.
Експозицията, която прави ретроспектива на 50-годишния творчески път на Марина Абрамович, ще бъде открита за широката публика утре, 23 септември, но тя вече получи противоречиви отзиви от арт критиката на острова. "Гардиън" я нарече "жизненоважна", но "Таймс" не е толкова ласкав и я определя като "безжалостна". Алистеър Сук от The Telegraph споделя, че е бил "твърде зает да не настъпи пръстите на голите модели на входа", за да се наслади на ретроспекцията. Той настоява също, че "Абрамович е изгубила посоката си" и ако в началото на нейната кариера пърформансите ѝ с Улай са били радикални и предизвикателни, днес са нарцистични и лишени от риск. За Бен Люк в Evening Standard всичко е добре премерено: "Не мога да си представя по-добра подредба, предвид че повечето материали документират нейните пърформанси, а човек не става техен свидетел на живо. Беше ми трудно да допусна, че огромните галерии на Кралската академия могат да бъдат запълнени от творец, чиято работа е по-скоро ефимерна и която направо поглъща и замъглява всеки конвенционален творец. Но тук няма усещане за пълнеж."
С тази изложба Абрамович получава рядко признание - тя е първата жена със солова ретроспектива в 255-годишната история на Кралската академия. Изложбата ще остане достъпна за публиката в Лондон до 1 януари 2024 г.
Артистката от тогавашна Югославия изгрява на арт сцената със смелия си пърформанс "Ритъм 0", проведен в Неапол през 1974 г. В него Абрамович подрежда 72 предмета пред публиката, давайки им пълен избор как да ги използват върху нея. Социалният експеримент започва плахо и шест часа по-късно завършва със зареден пистолет, насочен към главата ѝ
През последните 50 години Марина Абрамович е една от най-ярките фигури в съвременното изкуство и пионер в пърформанс арта, припомня "Гардиън". Голямата й ретроспективна изложба в Лондон бе отлагана два пъти, но тази година най-сетне обещава да се състои. Каквото и да ви струва, не я гледайте в очите, предупреждава вестникът. Все пак публиката в Кралската академия ще може да проследи всички периоди в работата й, пресъздадени чрез скулптура, видео, инсталации, както и да види на живо знакови нейни пърформанси - някои изпълнени от по-млади артисти, а също и нови творби, създадени специално за изложбата.