Медия без
политическа реклама

Ицко Финци: Жестоко критикувам артисти, които мрънкат на репетиция

91-годишният актьор ще партнира на сина си Самуел в две представления на „Венецианският търговец“

Ицко Финци направи истинско шоу от представянето на своите лични 12 актьорски заповеди.
Даниел Димитров БТА
Ицко Финци направи истинско шоу от представянето на своите лични 12 актьорски заповеди.

С невероятна енергия и хъс за игра големият Ицхак Финци превърна в същинско уан мен шоу представянето на своите лични „12 заповеди за актьора“ в стартовата вечер от Малкия сезон на Театрална работилница „Сфумато“. 91-годишният ветеран за начало разказа, че въпросните правила са се родили през 1989-а, по време на репетиция на пиеса от Стефан Цанев в Младежкия театър, когато той, вътрешно недоволен от част от колегите си, ги е формулирал, за да ги покаже на Анани Явашев с посланието: „Не играй така!“. След време от сп. „Театър“ искат материал от Ицко и той решава да преименува правилата в „заповеди“ („понеже Ицко Финци е голяма „фирма“, отбеляза с ирония), и да ги предостави на редакцията. Сред тях има и полезни, уточни забележителният актьор. Така и се оказа при „обиграването“ им в „Сфумато“ със случки от неговата кариера: те са истинска школа за младите в професията и удоволствие за зрителя, наблюдаващ съживяването им.

Ето какво гласят някои от 12-те заповеди на Ицко Финци. „Никога не играй със съзнанието, че героят ти е жалък. Казах „героят“. Да, за тебе той е герой. Винаги, повтарям, винаги, е герой. Достолепен човек. Той винаги има своята правота“. Ето защо актьорите трябва да защитават със зъби и нокти индивидуалната истина и на най-безличния човечец – той не знае, че е жалък, често дори се смята за велик…

„Можеш да викнеш един или най-много два пъти в цялата роля. Никога не употребявай хватката „Редувам викане и после тих говор“. Викането е признак и на човешка (на героя), и на актьорска слабост, безсилие“. Това не е никак добре, особено за реалистичния театър, изтъкна Ицко Финци.

„Винаги репетирай в началото на репетициите крайно преувеличено, пресилено, пародирано. Играй всяка дума, всяко чувство, всеки жест, поглед, акцент. Викай, артикулирай до грозота, до безсрамие – нахално. За да почнеш постепенно да махаш, да опростяваш, да облагородяваш. До деня на премиерата. Пък и след това“. Ако се плювате, значи имате добра артикулация, обясни впоследствие Ицко за партньорството на сцената. Демонстрирайки с различни реплики как се прави споменатото хиперболизиране, Финци подчерта, че от репетициите с Леон Даниел му е останало това, че образът сякаш сега, в момента, ражда репликата. И призна: „Жестоко критикувам артисти, които маркират и мърморят по време на репетиция… Докато преиграваш, разбираш нещо повече за това, което казваш“, убеден е той.  

И още: „Когато ролята по пиеса е главна, винаги играй скромно, все едно че ти си маловажен и ей сега ще напуснеш сцената“. Така и така си главният герой – не се дръж като такъв; другите „играят“ главния герой – от отношението им към него зависи неговата важност, посочи Ицко Финци, преди парадоксално да обяви последната си 12-а заповед, може би най-важната: „Не спазвай горните принципи.Намери нови, лично твои. И ги променяй“.

Актьорът сподели още, че винаги се е старал за всяко представление да отива от къщи в театъра с някакво откритие в главата си за някое местенце, или дай Боже, място в пиесата. И че усещането да ти се доиграе в съответната вечер не може да се замени с нищо.

Жилав като млада тръстика, Ицко Финци говори и за важността на поддържането на актьорския инструмент – тялото: кога и колко да се храниш, да пиеш кафе или дори да „изпикаеш“ преди излизане на сцената. „Чак във втората половина на спектакъла моето тяло се отпуска, а на зрителя му действа зле да гледа стегнати тела“, не скри той и добави, че преди години в Чехия преподавател от школата на Лий Страсбърг му е разкрил как ефективно да става това. Оттогава той понякога надува бузи със запушен нос или стои на глава, за да активира мисловния си апарат. Случвало му се е даже да поиска от режисьор да включи актьорската му загрявка за роля в началото на действието, пред публиката.

„Доста години от практиката ми на актьор минаха в това да следя дали публиката ме следва, но без да флиртувам с нея. Доста време мина, докато усетя, че тишината означава, че зрителите внимават, и започнах да я ценя“, обобщи феноменалният Ицко Финци.

Междувременно от Народния театър съобщиха, че на 3 и 4 юли големият Ицхак Финци ще влезе в образа на Дожа на Венеция в две от представленията на „Венецианският търговец“ от Уилям Шекспир на режисьора Явор Гърдев – последното премиерно заглавие в афиша. За пръв път на сцената на Народния театър Финци-старши ще си партнира със своя син – пристигналия от Германия специално за проекта Самуел Финци, който изпълнява ролята на Шайлок.

Екипът на Народния театър се вълнува да посрещне на сцената си обичания от поколения българи актьор Ицхак Финци, който ще замести Владимир Пенев като Дожа на Венеция единствено в двете представления на „Венецианският търговец“ през юли – последните за сезон 2023/2024.

 

Последвайте ни и в google news бутон

Още по темата