Софийската опера ще представи през юли нов прочит на тетралогията на Рихард Вагнер „Пръстенът на нибелунга”, съобщиха от екипа на националната културна институция. Премиерните дати на 4-те епични музикални драми от цикъла – „Рейнско злато“, „Валкюра“, „Зигфрид“ и „Залез на боговете“, са съответно 8, 9, 11 и 13 юли, а началният час на представленията е 18.00.
„Правим един нов „Пръстен на нибелунга“, уверени, че той ще бъде подобрен, концептуално разширен и даващ нов тласък към оперни сцени, към които вече имаме покана“, обясни акад. Пламен Карталов, директор на Софийската опера и режисьор на тетралогията. В продължение на няколко сезона от 2010 г. насетне той последователно постави 4-те заглавия от цикъла изцяло с български артисти, привличайки към София и меломани от чужбина. Очаква се подобен интерес в Европа да събуди и новата трактовка на произведенията. „Тръгнахме заедно отново да кажем на всички: елате в София, за да видите как при всякакви кризи живее едно изкуство, толкова силно и толкова важно не само за нас, но и за целия свят“, подчерта маестро Карталов.
Според него най-важното е музиката да бъде прочетена още по-дълбоко и да се навлезе с проникновение и разбиране във фантастичния разказ за герои, събития и общества, тръгвайки от митологичното време и пренасяйки го в контекста на съвремието с поглед към бъдещето. „Защото музиката на Вагнер е музика на бъдещето“, изтъкна акад. Карталов.
Той обясни още, че се дава път на всички млади артисти да се усъвършенстват, като някои от най-добрите специалисти са се ангажирали да работят с певците. Сред тях са именитото сопрано Анна Томова-Синтова и световният бас Орлин Атастасов, който едва 20-годишен покорява международната сцена, а сега „иска да бъде полезен и да помага, защото чувства Софийската опера като свой театър“, каза Карталов. Той е поканил и друг прочут бас, австриеца Курт Ридл, да помага в подготовката на вокалните партии в новата продукция на тетралогията „Пръстенът на нибелунга“.
Орлин Анастасов провежда своя майсторски клас в зала „Александър Стамболийски“, извоювана след 8-годишна борба от централата на политическа сила, заемаща едно крило в сградата на Операта. „Не успях да взема всичките етажи, където искахме да направим музей на българската оперна певческа слава. Но поне една зала успяхме да измъкнем от цялата номанеклатура, бюрокрация и статукво на нещата“, поясни директорът на Операта.
Сценографът Ханс Кудлих сподели, че новата визия на постановката е вдъхновена от сюрреализма. „С акад. Карталов се разбираме от половин дума. Това, което харесвам у него, е, че умее да разказва истории за публиката. Той тръгва от историята, от музиката и сглобява действието от отделни парченца, така че да се получи единно цяло. Това го отличава от обичайния подход на други режисьори“, посочи Кудлих.
„Имала съм щастието и възможността да се превъплътя в някои от героините на Вагнер. Сега ще видите нов прочит, който се надявам, че ще бъде изненада, и всички ще изпитат удоволствие от неговата музика и ще усетят енергията, която ние ще пресъздадем с гласовете си“, включи се в разговора сопраното Радостина Николаева. Нейната колежка Мариана Цветкова допълни: „Аз участвах в първия „Пръстен на нибелунга“ преди повече от 12-13 години. За мен е чест, че все още продължавам да пея, макар че мнозина – и журналисти, и колеги, ни предупреждаваха, че ще останем без гласове. Това не е вярно. Рихард Вагнер не е просто труден за пеене или за поставяне. Това е една визитна картичка на всеки голям театър по света“, категорична беше Мариана Цветкова.
От екипа на Софийската опера и балет също така съобщиха, че тази година ще организират още 3 летни фестивала освен Вагнеровия на различни локации: 14-о издание на „Опера в парка“ от 24 юни до 29 юли в парка на Военната академия, 4-то на „Музи на водата" на езерото Панчарево (14 юли – 27 август) и и 8-о на „Опера на върховете" в подножието на Белоградчишките скали.