Стивън Спилбърг продуцира и участва в документален филм за композитора Джон Уилямс, предаде АФП. Творецът, който е на 92 години, създаде някои от най-популярните мелодии на XX век за филмите "Междузвездни войни", "Извънземното" и "Индиана Джоунс".
Документалната продукция "Музика от Джон Уилямс" беше представена при откриването на фестивала на Американския филмов институт в Лос Анджелис на 23 октомври, а на 1 ноември ще бъде излъчен и в платформата Disney+.
"Това е нещо, което се опитвам да направя от дълго време", казва Лоран Бузеро, френско-американският режисьор, който се запознава с петкратния носител на "Оскар" преди 30 години, на снимачната площадка на един от многото филми, в които Спилбърг си сътрудничи с Джон Уилямс. "Той винаги ми казваше "не", допълва документалистът, описвайки Уилямс като "един много скромен човек", който "внушава праволинейност" и "не обича много да го хвалят".
Но целият свят мисли другояче: освен на пет награди на американската киноакадемия от 54 номинации, Джон Уилямс е носител на 25 награди "Грами" от внушителните 73 номинации, три награди "Еми" от шест номинации, четири награди "Златен глобус" от 27 номинации, седем награди БАФТА от 16 номинации, осем награди "Сатурн" от 22 номинации. Смята се, че по изключителни филмовия постижения Джон Уилямс отстъпва единствено на Уолт Дисни. Милиарди почитатели на киното по света могат да разпознаят тематичната мелодия на "Челюсти" или прочутия "Имперски марш" от "Междузвездни войни". Уилямс ще остане в историята на киното и като автор на музиката за обичани филмови продукции и поредици като "Индиана Джоунс", "Джурасик парк", "Хари Потър", "Сам вкъщи", "Спасяването на редник Райън", "Мемоарите на една гейша", "Боен кон", "Империя на слънцето", "Роден на четвърти юли", "Далече, далече", "Патриотът", "Терминалът" и много други.
За Уилямс повратната точка настъпва през 1977 г., когато Лосанджелиската филхармония изпълнява за първи път публично "Междузвездни войни".
Роденият в Ню Йорк на 8 февруари 1932 г. Джон Уилямс разказва и за детството си, белязано от музиката с баща перкусионист, за началото на кариерата си като джаз пианист и телевизионен аранжор, за смъртта на първата си съпруга - актрисата Барбара Руик, за работата си начело на оркестъра "Бостън попс" през 80-те години на миналия век... и, разбира се, за решаващата си среща със Стивън Спилбърг, който му поверява първия си филм на голям екран - "Шугърленд Екпрес", преди 50 години. Той го запознава и с Джордж Лукас.
Двамата знакови режисьори са сред многото участници в документалния филм, които разказват за работата си с Джон Уилямс. Но за въздействието на неговата "вечна" музика говорят и хора като фронтмена на групата "Колдплей" Крис Мартин и цигуларя Ицхак Пърлман.
Парадоксално е, но Джон Уилямс не е киноман, казва Лоран Бузеро. "Той не е човек, който ходи на кино". Но пък харесва процеса на създаване на филми. "И особено ... на режисьори като Стивън или Джордж Лукас, с които изведнъж се получава нещо като алхимия", отбелязва Бузеро.
Връзката на композитора със Спилбърг е "уникална", отбелязва режисьорът. "Те се наричат братя. (...) Не са много хората, които са имали такива отношения", допълва режисьорът на документалния филм.
"Без Джон Уилямс моторите наистина не летят, нито метлите в мачовете по куидич, нито мъжете в червени пелерини. Няма Сила. Динозаврите не ходят по Земята", каза Стивън Спилбърг през 2016-а, когато връчи на творческия си партньор наградата на Американския филмов институт за цялостно творчество.