"Световен театър в София" стъпва в столицата за 14-а поредна година, но този път - заради коронавируса - ще е в първото си изцяло дигитално издание, без "живи" представления. За сметка на това, от 13 до 24 ноември платформата ще предложи напълно свободен (безплатен) достъп до театрални спектакли, очертаващи естетическия профил на европейската сцена през последните две десетилетия. Всяко от излъчванията може да се гледа в продължение на 72 часа след началото обявената дата. Всички спектакли са достъпни на цялата територия на България, със субтитри на български език и могат да бъдат гледани единствено на http://viafest.org.
Тазгодишното издание включва и продукции и на български творци, работили в чужбина – „Дом №13“ на режисьора Теди Москов със Самуел Финци в Талия театър - Хамбург, „Лебедово езеро“ на Норвежката национална опера и балет с участието на българския балетист Калоян Бояджиев. Програмата завършва с In memoriam за Димитър Гочев, поставил „Хамлетмашина“ от Хайнер Мюлер през 2007 г. в Дойчес театър.
В чест на 160 г. от рождението на Чехов фестивалът ще покаже три от знаковите му произведения -„Чайка“, „Три сестри“ и „Вишнева градина“, в силни сценични интерпретации от германската, румънската и белгийската сцена. В програмата се показват различните лица на театъра днес – и спектакли върху класически и съвременни текстове, и театралната антропология на Еуженио Барба, и политическият театър на Мило Рау, и разширяващите се територии на театралността при съвременния балет, а също при съвременния цирк.
"Световен театър в София" стартира на 13 ноември от 19:00 ч. с „Чайка” - една от последните постановки на големия немски режисьор Юрген Гош, с премиера през 2009 г. Във всички отзиви за нея се изтъкват първокласната актьорска игра на водещи в трупата на Дойчес театър актьори, сред които известната театрална и филмова актриса Корина Харфух и младата звезда Александър Куон.
На 14-и ще бъде излъчен документален филм за спектакъла „Истината“ (La Verita) на една от компаниите-емблеми в съвременния цирк – „Финци Паска“. Той е вдъхновен от картината „Безумният Тристан“ на Салвадор Дали, а артистите в спектакъла - едновременно акробати, танцьори, актьори и певци, преминават през сюрреалистична поредица от образи.
Спектакълът „Дом №13“, който ще е достъпен от 15-и ноември, ни връща към 90-те години на миналия век и към изявите на Теди Москов в Германия, когато той печели немската критика и публика със своя игрови театър. Той поставя през 1997 г. в хамбургския „Талия театър“ тази забавна гротеска по текстовете на Чехов с трима страхотни актьори, с три стола и няколко подвижни стени, както и с джаз от Антони Дончев.
За първи път българската публика ще може да се запознае и с острия политически театър на световноизвестния режисьор Мило Рау. На 17 ноември от 19 ч. стартира изръчването на филм „Радио на омразата“ за едноименния му документален спектакъл, посветен на геноцида на Руанда и пропагандната роля на местна радио-станция.
„Лебедово езеро” на Норвежка национална опера и балет – Осло ще бъде излъчен на 18 ноември. Александър Екман е от майсторите на съвременната хореография, получил световно признание с неговите мащабни, изпълнени с хумор и находчивост танцови спектакли, в които съчетава класика и съвременност.
“Наблюдатели“ е съвременен документален театър на режисьора Крищоф Келемен, който се превръща в голям хит в Унгария и получава наградата на театралните критици за най-добра пиеса и най-добра независима продукция. Той пренася в Унгария през 60-те години, когато около студента по филмова режисура Михаел Везенчи - заподозрян, че работи за британското разузнаване - се разнищва цялата мрежа от наблюдение, следене и изнудване, поддържана от тайните служби по това време.
На 22-и ноември ще бъде излъчен спектакъл в памет на Димитър Гочев – „Хамлетмашина” Връзката на българския режисьор с личността и текстовете на германския драматург Хайнер Мюлер е легендарна. Тя започва от 1960-те години, когато Гочев е асистент на големия Бено Бесон в Германия. В него ще видим Гочев и като актьор, който с безкраен респект произнася текста на Мюлер.